TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n erikoisluetteloon Suomen keräilyosakekirjoista. Katso sen johdantoaLak*Osakekirjakeräilystä.


Suomen Kaukokiito Oy - Finlands Fjärr-Express Ab

Suomen Kaukokiito Per. 1959, toimii. Edelt. Helsingin Kaukokiito Oy per. 1953.

Raskaan tavarankuljetusvälityksen valtakunnallinen logistiikkaverkko, tilaus- ja markkinointiorganisaatio, terminaali- ja varastointipalveluja (myös maahantuojille) suurimmissa kaupungeissa. Metsäläntie 2–4:n iso terminaali ↓ valmistui 1970.

Jäsenliikennöitsijöiden rekka-autot kuljettavat paketteja, kappaletavaraa ja rahtia. 1970 autoja oli 900. Ketjun pääkonttori on nyttemmin  siirretty Helsingistä Tampereelle. Kilpailija: DB Schenker (ent. Kiitolinja).

Suomen Kaukokiito terminaali

Paikalliset rekka-autoyrittäjät hoitavat linjaliikenteen. 1960–88 Kaukokiidolla oli myös merkittävää ulkomaanliikennöintiä (Skandinavia), joka 1988 myytiin Autotransit Oy:lle. 1988 Kaukokiito-liikennöitsijät perustivat markkinoinityhtiökseen Kaukokiito-Yhtymä Oy:n puolustautuaakseen Speditor Oy:tä vastaan.

Saimi Westerlund (1919–99) oli yhtiön pitkäaikainen TJ (myös Helsingin Kaukokiito Oy:n) 1960/68–89. 1971 oma henkilök. 112, liikevaihto 2,4 Mmk.

100 os. à 5000 mk, 1962 op. 1000 os., 1964 2000, 1974 8000, 1976 16.000, 1979 24.000, 1985 48.000, 1986 96.000, 1989 1.980.000 à 10 mk, 1990 1.632.000 A- (20 ääntä) ja 288.000 B-os. Osakekirja 2 3.

Liikennöitsijäyhtiöiden ja -yrittäjien omistama. Suurimmat om. alussa Helsingin sekä Turun Kaukokiitoyhtiöt. 1982 Helsingin Kaukokiito Oy 21 %, Tampereen Kaukokiito Oy 20 %.