W-Sub Oy
Per. 1988 (418.235), lak*. Vrt. Rauma-Repola Oceanics Oy.
Wärtsilä Meriteollisuuden Laivateollisuuden telakka rakensi kolme
turistisukellusvenettä. Neljäs alus (Ranuan Simojärveä varten) Wärtsilä ei
enää kyennyt saamaan valmiiksi. Sen varustelemista varten perustettiin
Pansioon W-Sub Oy. Se rakensi myös luotsiveneitä ja yhteysaluksia.
Ranuan Kultainen Taimen
-venettä tilasi, osti 10 Mmk:lla ja operoi paikallisten asukkaiden
omistama Suomen
Sukellusvenematkat Oy (myöh. nimi Subtrek Oy). Kesällä 1988 alle tunnin
kiertoajelu 46 matkustajalla maksoi 200 mk aikuiselta. Mutta järven vesi
oli sameaa ja sukellusvene siirrettiin ensimmäisen kesän jälkeen liikennöimään
ulkomailla.
Kuiyenkin, 1989 yhtiö osti 12 Mmk:lla Kultaisen Lohen. Ensimmäisen Ranua-kesän
jälkeen sekin siirtyi etelään. 1991 ylivelkainen Subtrek Oy meni
konkurssiin. Molemmat sukellusveneet myytiin Kanarian saariin. Siellä
espanjalainen Mobilmar Sur Soc. Ltda jatkoi risteilytoiminnan (Sub Fun 3
ja 5).
600 (kanta)os. à 100 mk, 1989 op. 600 kanta- ja 1055
A-os., 1991 600 kanta ja 1800 A.
Osakekirja.
Ralf Grönqvist, Pauli Immonen ja Hannu
Kanerva, kukin 1/3. 1990 44 suomalaista yksityishenkilöä merkitsivät 5...30
A-os. kukin.
Konkurssi alkoi 15.11.1993 taiwanilaisen tilaajan jätettyä lunastamatta
valmiin sukellusveneensä. W-Sub Oy:n perinnön jatkaja on turkulainen Mobimar Oy, joka
pystyisi rakentamaan lisää aluksia.
Raisiossa toimi Wärtsilän
sukellusveneasiantuntemuksen toinen jatkajayritys International Sub Marine
Designs Oy/Ltd. Sekin meni konkurssiin ja
kaksi sen aluksista olivat 2023 vielä myynnissä. [TS 25.11.2014.]
[PRH. Ks. Mobimar Oy:n historiikkia.
Navis Fennica 3 s. 90. Tekniikka & Talous 42/1990 s. 5. Navigator 2b/1991 s. 32–33.]
© G. Kock |