TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon Suomen keräilyosakekirjoista. Lak*. CC-lisenssit.


W-Sub Oy

W-Sub Oy Per. 1988 (418.235), lak*. Vrt. Rauma-Repola Oceanics Oy.

Wärtsilä Meriteollisuuden Laivateollisuuden telakka rakensi kolme turistisukellusvenettä. Neljäs alus (Ranuan Simojärveä varten) Wärtsilä ei enää kyennyt saamaan valmiiksi. Sen varustelemista varten perustettiin Pansioon W-Sub Oy. Se rakensi myös luotsiveneitä ja yhteysaluksia.

Ranuan Kultainen Taimen -venettä tilasi, osti 10 Mmk:lla ja operoi paikallisten asukkaiden omistama Suomen Sukellusvenematkat Oy (myöh. nimi Subtrek Oy). Kesällä 1988 alle tunnin kiertoajelu 46 matkustajalla maksoi 200 mk aikuiselta. Mutta järven vesi oli sameaa ja sukellusvene siirrettiin ensimmäisen kesän jälkeen liikennöimään ulkomailla.

Kuiyenkin, 1989 yhtiö osti 12 Mmk:lla Kultaisen Lohen. Ensimmäisen Ranua-kesän jälkeen sekin siirtyi etelään. 1991 ylivelkainen Subtrek Oy meni konkurssiin. Molemmat sukellusveneet myytiin Kanarian saariin. Siellä espanjalainen Mobilmar Sur Soc. Ltda jatkoi risteilytoiminnan (Sub Fun 3 ja 5).

600 (kanta)os. à 100 mk, 1989 op. 600 kanta- ja 1055 A-os., 1991 600 kanta ja 1800 A. Osakekirja.

Ralf Grönqvist, Pauli Immonen ja Hannu Kanerva, kukin 1/3. 1990 44 suomalaista yksityishenkilöä merkitsivät 5...30 A-os. kukin.

Konkurssi alkoi 15.11.1993 taiwanilaisen tilaajan jätettyä lunastamatta valmiin sukellusveneensä. W-Sub Oy:n perinnön jatkaja on turkulainen Mobimar Oy, joka pystyisi rakentamaan lisää aluksia.

Raisiossa toimi Wärtsilän sukellusveneasiantuntemuksen toinen jatkajayritys International Sub Marine Designs Oy/Ltd. Sekin meni konkurssiin ja kaksi sen aluksista olivat 2023 vielä myynnissä. [TS 25.11.2014.]

[PRH. Ks. Mobimar Oy:n historiikkia. Navis Fennica 3 s. 90. Tekniikka & Talous 42/1990 s. 5. Navigator 2b/1991 s. 32–33.]

© G. Kock