|
Helsingin Raitiotie- ja Omnibus Osakeyhtiö (HRO) - Spårvägs- och Omnibus Aktiebolaget i Helsingfors![]() Aluksi yhtiöllä oli hevosvetoisia omnibusseja. Lehti. 21.6.1891 alkoi liikenne hevosraitiovaunuilla; linjat sähköistetty 1901. Vaunu. Matkalippu. Päätoimipaikka sijaitsi Töölön Ruusulassa. Hallit. Pääkonttori. Voimalaitos (Arena). 1926 HRO osti Munkkiniemen-Haagan ja 1928 Kulosaaren raitiotielinjat. 1936 alkoivat ns. "siniset bussit" liikennöidä (ennen sitä oli ollut vain raitioteitä). 1937 ostettiin tappiollisen kilpailijan Oy Omnibus Ab:n (per. 1928, osake) kalusto, eli 1928 aloitettu ns. punainen bussilinja. ![]() Pörssilista 7.10.1912–3.12.1926. Vain kuutena vuotena tehtiin kauppoja, yht. 115 osaketta. Kurssi oli 600 mk:n paikkeilla. 1913 kaupunki oli obligaatioilla maksanut 560 mk/osake [Ginström]. 1899 uusi op. 6250 os. à 200 mk, 1907 9375 os. Osakekirja 2 3 4. 1912 Artur Grönberg 11,5 %, Leopold Lerche 11 %, Mikael Höckert 8 %, K. H. Renlund kp. 7,6 %. 1913 Helsingin kaupunki tuli enemmistöosakkaaksi HRO:n omistajien aloitteesta. 1914 kaupungilla oli jo 94 %, 1926 96 % ja 1931 99,6 %. Yhtiökokous 8.12.1944 päätti myydä yhtiön omaisuuden kaupungille 62 Mmk:lla ja purkaa yhtiön. HRO:n toimiluvan voimassaoloaika olisi päättynyt 31.12.1945. Helsingin kaupungin liikennelaitos HKL aloitti 1945. [PRH. Historiikit. Lyhyt historia (Kaupunginarkisto). Ginström Julius Tallberg s. 74–80. Lisää: H Hel-LK s. 179. Yhtiön arkisto on Helsingin kaupunginarkistossa (myös Omnibus-nimellä).] © G. Kock ![]() |