|
Badstugubacka Warfs Aktie-BolagPer. 1875, lak. 188x. Tietoa, että senaatti olisi vahvistanut säännöt ei ole löytynyt. Helsingin raastuvanoikeuden tuomiossa 1.4.1880 todetaankin, että yhtiö ei ollut muodollisesti oy, vaan käsiteltiin vastuuriidassa ay:nä.Nimestään huolimatta yhtiön tarkoitus ei ollut harjoittaa telakkateollisuutta, vaan rakentaa yhden laivan yhtiön omaan käyttöön. Priki Conrad valmistui keväällä 1876, 327 rek. t. Alus oli suurin Inkoossa rakennettu. Laiva kuljetti esim. sahatavaraa, suolaa ja kivihiiltä Suomen ja Itä- ja Pohjanmerien sekä läntisen Välimeren satamien välillä. Loppuvuosina hoitovarustamo (korrespondentredare) oli helsinkiläinen kauppahuone Nystedt & Wiberg. Lisää. Yhtiön osakekirjan vinjetin purjelaiva kuvaa muutoin hyvin prikiä, mutta kahvelipurje perässä on jäänyt piirtämättä. Kuvan kaltaista alustyyppiä ei liene olemassa. ![]() Bastubacka sijaitsee Inkoon kirkonkylästä etelään Barkarsundet-salmen kapeimmassa kohdassa Skämmön saarta vastapäätä. Siinä oli rakennettu laiva jo 1739 ja 1843 lähtien paikalla valmistui useita puulaivoja. Kartta. xxx os. à 1900 mk (Brennerin mukaan na. oli 200 mk). Osakekirja. Osingonmaksu. Suurin osa yhtiön perustajista olivat länsi-uusimaalaisia talonpoikia. Suurin omistaja oli Alfred Ferdinand Lindblom, Conradin ensimmäinen kapteeni, 15 os. Muilla oli 1–4 os. kukin. Yhtiöllä oli jatkuvasti maksuvaikeuksia. 21.10.1881 priki tuli päälleajetuksi Land's Endin (Cornwall) edustalla ja upposi. Viimeinen lehtitieto varustamosta on vuodelta 1882. [Segelsjöfart i Ingå s. 139–143 ja 169–172.] © G. Kock |