TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Järnvägsaktiebolaget Fredrikshamn

Per. 1898, lak. 1919.

Kouvola–Kotka-radan valmistuttua 1890 ryhdyttiin puuhaamaan rautatietä Haminaankin. 18.2.1898 senaatti vahvisti Fredrikshamns Järnvägsaktiebolagin säännöt, mutta koska yhtiön op. (0,36 Mmk) ei ollut vähintään puolet radan rakentamiskustannuksista toimilupa-anomus hylättiin ja yhtiö jätettiin.

Haminan rautatien veturi

10.6.1898 pidettiin otsikon uuden yhtiön perustava kokous. Koska op. 0,8 Mmk oli riittävä yhtiö sai 5.8.1898 toimiluvan radalle VR:n Inkeroisten asemalta Haminaan. 27,5 km normaalilevyinen rata avattiin 4.7.1899. 1915 yhtiöllä oli 2 veturia, 82 tavara- ja 5 matkustajavaunua. Valtio ja kaupunki myönsivät kumpikin 400.000 mk avustuksen.

1909 yhtiön bruttotulot olivat 170.000 mk, josta rahtiliikenne 67 % ja matkustajaliikenne 30 %. Keskimäärin kuljetettiin 95.000 matkustajaa ja 45.000 t tavaraa (puutavaraa) vuodessa.

800 os. à 1000 mk. Ei op.-korotuksia. Osakekirja.

Alussa sahanomistaja Carl Henrik Ahlqvist (1825–1909) 12 %. Haminan kaupungilla oli 50 % ja paikallisilla liikemiehilla pääosa lopusta. 1914 valtio hylkäsi saadun tarjouksen ostaa valtaosan osakkeista 25 %:lla niiden nimellisarvosta.

Haminan rautatien postimerkit

Jo 1905 ja 1910 rautatieyhtiö tarjosi huonosti kannattavan radansa valtiolle. 18.12.1915 valtio osti rautatien 800.000 mk kauppahinnalla. Rata siirtyi VR:lle 1.1.1916. Yhtiökokous 3.6.1916 päätti lopettaa yhtiön. Vuosihaaste 10.7.1916. 12.1915 osakkaille maksettiin 220 mk/os. ja keväällä 1916 n. 600 mk/os.

[PRH. Leveät kiskot s. 74–116. Suomen rautatiepakettimerkit s. 53. Rautatieläislehti 9/1914 s. 91. Fredrikshamns stads historia s. 799–803. Haminan historia III s. 81–83. Filatelia.fi:n artikkeli.]

© G. Kock

Haminan rautatie, Haminan asema