TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Jyväskylä–Päijänteen Laivaosakeyhtiö

Per. 1898, lak*.

Esitys. Varustamo omisti mm. seuraavat matkustaja-alukset: ss Tehi, ss Kaima, ss Kaima III, ss Taru 1920, ss Aallotar 1921 (lotjaksi 1935), ss Suomi (kuva 2) 1922, ss Jyväskylä (2) 1924 ja ss Tehi 1930. Reitti lopussa Jyväskylä–Vesijärvi–Lahti. Ilmoitus.

175 os. à 200 mk, 1908 op. 275 os., 1917 500, 1919 1375, 1920 3750, 1922 4500.

1914 Joh. Parviainen Oy ja sen omistaja Hugo W. Parviainen yht. 35 %. 1930 lääket. tri Artturi H. Nyyssönen (1892–1973, Päijänteen Puutavara Oy TJ) 53 %, 1947 70 %.

Liikenne päättyi 28.8.1950. 1935 varustamon omistajasuku oli ostanut Oy Wellamon osake-enemmistön. 1952 ss Suomi ja ss Jyväskylä jatkoivat Erkki Patokorven (Päijänteen Laiva) omistamina. 1965 Höyrylaiva Oy Päijännematkailu jatkoi.

[PRH. Historiikit. Jyväskylän kaupungin historia I s. 629.]

© G. Kock