Lovisa-Wesijärvi Jernvägsaktiebolag
Per. 1899, lak. 1960. Nimi vuodesta 1946 Loviisan Rautatie Oy.
82 km kapearaiteinen rautatie
Lahden Niemi–Loviisan Valko. Liikenne alkoi 1900.
Toiminta. Pohjoisesta
puutavaran osuus rahdeista oli 80 %.
Asemarakennus ja
konttori 2
3 Loviisassa ja
Lahdessa. Valkon Laiva
Oy:n osakas.
Omisti myös höyryrahtilaivan Lovisa-Wesijärven (1909) ja muutamia muita
pieniä aluksia sekä Valkossa kaksi lautatarhaa. Yhtiön liiketoiminta oli
hyvin kannattava vuoteen 1939 asti, mutta 1951 lausuttiin: "Toiminta ei
ota muodostua kannattavaksi." Yhtiö oli tappiollinen ja valtion
tuesta riippuvainen. 1950 vuosivaihto 93 Mmk, tappio 13 Mmk.
Perustettaessa 12000 kanta- ja 6010 etuoik. os. à 100
mk. Välillä 1904–9 op. korotettiin antamalla 3259 uutta etuoik. os. ja
1919 13.731 etuoik. osakkeella. 1920 yhtiöllä oli yht. 51.000 os., eikä
eri lajeja tämän jälkeen enää ollut. 1921 hankittiin Ab Gustaf Hamberg's
Successor Ltd:n (ks. sitä) osakkeita
antamalla 2500 uutta omaa os. 1937 osakemäärä kaksinkertaistettiin. Etuoik. osakkeilla oli etuoikeus osinkoon; ei äänieroa.
Osakekirja
2
3
4.

Kantaosakkeet olivat kaikki Loviisan kaupungin omistuksessa.
1919 KN Ivar Lindfors (lisää hänestä ks.
Ivar Lindfors Ab-Oy) oli suurin, 51 % osakkeista,
ja yhtiön TJ; Loviisan kaupungin omistaessa 34 %.
1943 Lindfors möi osakkeensa ja Lahti Oy (Rauma-Repola Oy) tuli
omistajaksi 78 %:lla. Vuodesta 1956 valtio oli pääosakas ostettuaan osakkeet R-R:ltä 40 Mmk:lla.
Henkilökuljetus radalla päättyi 1952. Koko liiketoiminta lopetettiin
31.12.1958 lukien, jolloin yhtiön henkilöstö oli 83. Yhtiö antoi lopputilityksensä 23.12.1959. Vähemmistön 256 osakkeesta
(0,24 %) maksettiin jako-osana 626 mk/os. Liikennöinti kapearaiteisella
radalla päättyi 1960 kun VR oli muuttanut radan normaalilevyiseksi.
[PRH. Historiikit. Kapeat kiskot s. 103–124.
Suomen rautatiepakettimerkit s. 74–82. Lovisa
stads historia III s. 129–158. Loviisan kaupungin historia
(1995) s. 264–6.
Teknikern 1897 useita kirjoituksia.
Lisää: H Uus s. 17, Tif s. 702,
Stk II s. 296.]
© G. Kock
Kansallisarkistossa (Mikkeli) on sarjassa Rautatiehallituksen
talousosaston tilitoimiston II arkisto Ha:1 yhtiön osakekirjoja seuraavasti:
Lovisa-Wesijärvi Jernvägsaktiebolagetin ja Loviisan
Rautatie Oy:n osaketoiminnan sekalaisia asiakirjoja vuosilta 1909--1960.
Loviisa-Wesijärvi Jernvägsaktiebolagetin etuoikeusosakekirjoja liitteineen
15.11.1899: 5 kpl à 100 mk, 3 kpl à 1000 mk ja 2 kpl à 10000 mk; 17.1.1905:
7 kpl à 100 mk ja 3 kpl à 1000 mk; 1.6.1919: 1 kpl à 100 mk, 3 kpl à 1000
mk ja 6 kpl à 10000 mk; 1.12.1920: 6 kpl à 100 mk, 2 kpl à 1000 mk ja 2
kpl à 10000 mk; 1.6.1921: 7 kpl à 1000 mk ja 3 kpl à 1000 mk; 13.5.1935:
10 kpl à 100 mk. Lovisa-Wesijärvi Järnvägsaktiebolagetin osakekirjoja
liitteineen 30.12.1937: 3 kpl à 100 mk, 2 kpl à 1000 mk, 2 kpl à 10000 mk
ja 3 kpl 100000 mk. Loviisan Rautatie Oy:n osakekirjoja liitteineen
15.6.1949: 6 kpl à 100 mk, 3 kpl à 1000 mk ja 1 kpl à 10000 mk.
Järnvägsaktiebolaget Fredrikshamnin obligatsioonit 1.3.1902: 10 kpl
obligatsiooneja arvoltaan à 500 mk, numerot 001, 100, 200, 300, 400, 500,
600, 700, 800 ja 900. Talongit ja korkokupongit edellisiin 1916–1922.
|