TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Lovisa-Wesijärvi Jernvägsaktiebolag

pakettimerkki Per. 1899, lak. 1960. Nimi vuodesta 1946 Loviisan Rautatie Oy.

82 km kapearaiteinen rautatie Lahden Niemi–Loviisan Valko. Liikenne alkoi 1900.  Toiminta. Pohjoisesta puutavaran osuus rahdeista oli 80 %. Asemarakennus ja konttori 2 3 Loviisassa ja Lahdessa. Valkon Laiva Oy:n osakas.

Omisti myös höyryrahtilaivan Lovisa-Wesijärven (1909) ja muutamia muita pieniä aluksia sekä Valkossa kaksi lautatarhaa. Yhtiön liiketoiminta oli hyvin kannattava vuoteen 1939 asti, mutta 1951 lausuttiin: "Toiminta ei ota muodostua kannattavaksi."  Yhtiö oli tappiollinen ja valtion tuesta riippuvainen. 1950 vuosivaihto 93 Mmk, tappio 13 Mmk.

Perustettaessa 12000 kanta- ja 6010 etuoik. os. à 100 mk. Välillä 1904–9 op. korotettiin antamalla 3259 uutta etuoik. os. ja 1919 13.731 etuoik. osakkeella. 1920 yhtiöllä oli yht. 51.000 os., eikä eri lajeja tämän jälkeen enää ollut. 1921 hankittiin Ab Gustaf Hamberg's Successor Ltd:n (ks. sitä) osakkeita antamalla 2500 uutta omaa os. 1937 osakemäärä kaksinkertaistettiin. Etuoik. osakkeilla oli etuoikeus osinkoon; ei äänieroa. Osakekirja 2 3 4.

Lovisa-Wesijärvi Jernvägsaktiebolag: matkustajavaunu

Kantaosakkeet olivat kaikki Loviisan kaupungin omistuksessa. 1919 KN Ivar Lindfors (lisää hänestä ks. Ivar Lindfors Ab-Oy) oli suurin, 51 % osakkeista, ja yhtiön TJ; Loviisan kaupungin omistaessa 34 %. 1943 Lindfors möi osakkeensa ja Lahti Oy (Rauma-Repola Oy) tuli omistajaksi 78 %:lla. Vuodesta 1956 valtio oli pääosakas ostettuaan osakkeet R-R:ltä 40 Mmk:lla.

Henkilökuljetus radalla päättyi 1952. Koko liiketoiminta lopetettiin 31.12.1958 lukien, jolloin yhtiön henkilöstö oli 83. Yhtiö antoi lopputilityksensä 23.12.1959. Vähemmistön 256 osakkeesta (0,24 %) maksettiin jako-osana 626 mk/os. Liikennöinti kapearaiteisella radalla päättyi 1960 kun VR oli muuttanut radan normaalilevyiseksi.

[PRH. Historiikit. Kapeat kiskot s. 103–124. Suomen rautatiepakettimerkit s. 74–82. Lovisa stads historia III s. 129–158. Loviisan kaupungin historia (1995) s. 264–6. Teknikern 1897 useita kirjoituksia. Lisää: H Uus s. 17, Tif s. 702, Stk II s. 296.]

© G. Kock



Kansallisarkistossa (Mikkeli) on sarjassa Rautatiehallituksen talousosaston tilitoimiston II arkisto Ha:1 yhtiön osakekirjoja seuraavasti:

Lovisa-Wesijärvi Jernvägsaktiebolagetin ja Loviisan Rautatie Oy:n osaketoiminnan sekalaisia asiakirjoja vuosilta 1909--1960. Loviisa-Wesijärvi Jernvägsaktiebolagetin etuoikeusosakekirjoja liitteineen 15.11.1899: 5 kpl à 100 mk, 3 kpl à 1000 mk ja 2 kpl à 10000 mk; 17.1.1905: 7 kpl à 100 mk ja 3 kpl à 1000 mk; 1.6.1919: 1 kpl à 100 mk, 3 kpl à 1000 mk ja 6 kpl à 10000 mk; 1.12.1920: 6 kpl à 100 mk, 2 kpl à 1000 mk ja 2 kpl à 10000 mk; 1.6.1921: 7 kpl à 1000 mk ja 3 kpl à 1000 mk; 13.5.1935: 10 kpl à 100 mk. Lovisa-Wesijärvi Järnvägsaktiebolagetin osakekirjoja liitteineen 30.12.1937: 3 kpl à 100 mk, 2 kpl à 1000 mk, 2 kpl à 10000 mk ja 3 kpl 100000 mk. Loviisan Rautatie Oy:n osakekirjoja liitteineen 15.6.1949: 6 kpl à 100 mk, 3 kpl à 1000 mk ja 1 kpl à 10000 mk. Järnvägsaktiebolaget Fredrikshamnin obligatsioonit 1.3.1902: 10 kpl obligatsiooneja arvoltaan à 500 mk, numerot 001, 100, 200, 300, 400, 500, 600, 700, 800 ja 900. Talongit ja korkokupongit edellisiin 1916–1922.