|
Ångbåtsaktiebolaget NaguPer. 1911, lak*.1911 rak. ss Nagu aloitti Turku–Nauvo (Kirjais) -liikenteen 12.11.1911. Reitti oli yleensä Turku-Haarla-Mustfinnö-Prostvik-Pensar-Kirjais-Berghamn-Nötö. Laivaan mahtui 99 matkustajaa. Turku–Nötö–Turku ajettiin kaksi kertaa viikossa ja matka kesti 17 tuntia. Osakekirja 2. Perustajat: Viktor Henriksson, Sigurd Möller, Jakob Nordqvist, Carolus Wrede ja yhtiön TJ Otto R. Wrede (myös Wapparnin TJ). Carolus Wrede 15 %. ![]() Vain perusilmoitus. Laiva kulki vielä tammikuussa 1915 Ångbåts Ab Nagun lukuun, mutta pakkohuutokaupattiin 28.5.1915 velkojan vaatimuksesta. Lehti. ss Nagun ostaja oli Ab Vulcan, mutta alus oli 1915–18 venäläisten pakko-ottama. 13.5.1918 Ab Vulcan jatkoi laivan liikennöintiä, nyt reitillä Turku–Nauvo–Korpoström. Laiva myytiin 30.9.1918 sipoolaiselle Norrkulla Ab:lle ja pidennettiin. 1921 ss Norrkullan osti Norrkulla Ab:n sisaryhtiö Trafikaktiebolaget Sibbo Skärgård. 1938 Säämingin Saariston Höyrylaiva Oy osti aluksen ja muutti sen nimen ss Saaristoksi. Höyrylaiva on edelleen olemassa, vuodesta 2020 Savonlinnassa ss Saaristona. [PRH. Riimala Suomenlahdella ja Saimaalla. Korsteeni 2011 s. 19–21. Laiva 4/2011 s. 28–38. Västra Finland 16.3.1911 s. 2.] © G. Kock ![]() |