TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Särkilahden Höyrylaiva Osakeyhtiö

Särkilahden Höyrylaiv Per. 1912, lak*.

Henkilökuljetuksen vesiliikennettä Savonlinnan ja Säämingin Särkilahden välillä ss Särkilahti (1912–20, myyty Nuijamaahan, sekä 1926–) ja ss Heinävesi III (1926–, nimenmuutos ss Särkilahdeksi?) -laivoilla. Lehti.

ss Särkilahden myynti 1916 Heinäveden Höyrylaiva Osk:lle ei näytä toteutuneen. 1921–25 tiedossa ei ole yhtiölle laivaa. Kauppalaivastotietokannan mukaan Heinävesi III:n viimeinen omistaja oli Heinäveden Höyryvenhe-osk vuoteen 1923, minkä jälkeen aluksesta ei enää ole mainintaa. Lehtitietojen mukaan otsikon yhtiö kuitenkin käytti sitä 1926.

Myöh. 1926 yhtiö ilmoittaa ss Särkilahden liikennöinnistä. Mutta laivan omisti silloin siilinjärveläinen Pekka Iivanainen. Kesällä 1927 se oli Savonlinnassa. Syksystä 1927 lähtien ss Särkilahti kulki Iisalmessa ja 1929 lähtien ss Kalla kulki reitillä Savonlinna–Särkilahti.

1933 Särkilahden Höyrylaiva Oy:ltä ulosmitattu ss Särkilahti pakkohuutokaupattiin Kojonen & K:i Oy:lle. Kauppalaivastotietokannan mukaan iisalmelainen Haukilahden Höyryvenhe Oy oli aluksen omistaja 1927–48.

höyrylaiva Särkilahti

Vrt. Säämingin Saariston Höyrylaiva-Oy (sama osakekirjamallikin).

200 os. à 100 mk, 1926 op. 750 os. Osakekirja 2.

Oli pitäjän talonpoikien perustama. Osakkeenomistajat 1926: Antti Luostarinen, Olavi Sallinen, Tuomas Sallinen, Erkki Vehviläinen, Herman Vehviläinen. 1929 Kojonen & K:ni Oy (ks. Savonlinnan Puutavara Oy) osti osake-enemmistön.

Viimeinen kr.-ilmoitus 1929. Yhtiö mainitaan vielä Mercatorin kalenterissa vuodelle 1935. Ns. Turistissa ei ole reitille tai yhtiölle aikatuluja 1931–43. 1944 ss Saaristo liikennöi Savonlinna–Särkilahti.

[PRH. Varustamosta ei ole mainintaa Säämingin pitäjän historiikissa.]

© G. Kock