Wiborgs Ångslups Aktiebolag
Per. 1872, lak*. Nimi vuodesta 1922 Viborgs Ångslups Aktiebolag Verkstad och Slip.
Epävirallisesti Wiipurin Höyryvene Oy.
Varustamo oli usean pienen höyryveneyhtiön (Alli, Juustila,
Penni) ja yksityishenkilön kuuden veneen yhteenliittymä.
Hoiti Viipurin paikallis-, lähi- ja saaristoliikenteen sekä alussa
hinaustehtäviä Saimaan kanavassa. Aloitti 1895 matkustajaliikenteen myös Vuoksella.
Kuvia,
lehti.
Omisti parhaimmillaan (1915) 29
pientä höyryvenettä (mm. suurehko Veikko sekä Alli, Helmi, Imatra, Juustila, Penni, Pälli). Kaiken kaikkiaan yhtiöllä oli ainakin 51 eri laivaa vuoteen 1918.
1922 nimen muutoksen myötä yhtiö keskittyi Kaksoissaaren
1903 rakennettuun telakkaan ja konepajaan,
joiden juuret ulottuivat 1880-luvun alkuun. 1923 työntekijöitä oli 137.

310 os. à 500, 1889 op. 400 os., 1892 530, 1897 600, 1899 720, 1904 900.
Osakekirja. Kehys on painettu
kultavärillä.
1892 Herman Avellan, Edward Dippel, Fr. Richardt, Carl Wiik, Eugen Wolff.
1920 Carl U. Forssell 29 %, John Lundqvist 19 %, Wilhelm Thesleff 6 %,
Tmi W. Dippel 5 %. 1922 John Lundqvist 67 %, Karl Gustafsson 18 %,
Elisabeth Wahl 5 %.
1918 varustamo oli luopunut laivaliikenteestä punaisten otettua yhtiön parhaimmat alukset
paetessaan Pietariin. Liikenteen jatkajaksi tuli Laiva Oy Riento 1920.
7.5.1929 alkoi
yhtiön konkurssi. Kaksoissaaren toimintaa jatkoi 1929 Viipurin Konepaja ja
Laivatelakka (myöh. oy).
[PRH. Meren kanavan ja laivojen Viipuri s. 88–110 128. Navis Fennica
2 s. 116. Laivastolehti
5/1926 s. 136–7.
Saimaa. Lisää: Stk II s.
67, Liikem 23/1937 s. 756.]
© G. Kock
|