TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon Suomen keräilyosakekirjoista. Lak*. CC-lisenssit.


Hangö Rederi Aktiebolag

Per. 1916, lak*. Vuodesta 1925 kotipaikka Helsinki.

Varustamo omisti lähinnä pienehköjä, apumoottorein varustettuja purjelaivoja (kuunareita, parkkeja, kaljaaseja). Niillä rahdattiin esim. puutavaraa, paperimassaa, hiiltä ja suolaa Suomen eri satamien ja Itämeren ja Pohjanmeren satamien välillä. Silloin tällöin laivat kävivät Espanjassa ja ainakin kerran Yhdysvaltain länsirannikolla.

Omistuksessa olleet purjelaivat (hr. haaksirikkoutunut): Adonia hr. 1924, Amor myyty 1921, Axel myyty 1927, Eden hr. 1920, Esther myyty 1927, Gudrun hr. 1921, Olga myyty 1922, Osmo myyty 1925, Pyhämaatar myyty 1926, Salomon myyty 1921, Suomi myyty 1919 ja Wesa myyty 1921 sekä ms Karen myyty 1922 ja ms Palavan myyty 1926

Yhtiön laivat olivat tyypillisesti 200–700 brt. Alussa 4 alusta.  Kesällä 1918 12 alusta yht. 6500 t, ollen yksi maan suurista varustamoista. 1922 lopussa 6 alusta yht. 2932 nrt. Lehti. TJ 1919–26 mkp. Anton Wilhelm Söderström (1878–1929). Tytäryhtiö Rederi-ab Karen Oy, ostettu 1917.

höyrylaiva s/s Osmo

1869 rak. Osmo saapui Lontoosta Helsinkiin 1923 ja koksilastinsa purettuaan siirrettiin Mustikkamaan rantaan lojumaan. Alus oli jo lähellä tuhoaan 1928, jolloin Satakuntalainen Osakunta osti aluksen kunnostaakseen sen purjelaivamuseoksi. Alus hinattiin 1929 Uuteenkaupunkiin korjattavaksi, mutta kesken korjausten se vaurioitui myrskyssä ja siirrettiin läheiseen lahteen lahoamaan.

400 os. à 100 mk, 1916 op. 1600 os., 1917 1917 4000, 1917 9000, 1918 12.000 (merkintähinta 150 mk), 1918 15.000 (merkintähinta 300 mk), 1920 20.000 (R 3:1), 1923 op. päätetty alentaa tappioilla ja laivojen arvonalennuksilla 200.000 mk:aan (vuosihaaste 12.11.1923) ja korottaa uusmerkinnällä 400.000 mk:aan, 1924 op. enintään 700.000 mk:aan. 1923 ja 1924 ei kr:ssa. Osakekirja.

1921 1/6 osakkeista oli hankolaisten omistuksessa. 1923 Theodor Sommers, Tampere, 27 %, AA Ahlman & Pulkkinen, Tampere, 20 %. 1926 Th. Sommers kp. 45 %. Osake noteerattiin Turun Pörssissä.

1918 yhtiö oli velaton. Vuodelta 1920 maksettiin osinkoa 15 %. Mutta pienet purjelaivat eivät enää olleet kilpailukykyisä, kun sotakonjunktuurit olivat päättyneet; vrt. Ab Transoceanic Oy.

Yhtiökokous 13.11.1926 päätti konkurssista, hakemus jätettiin 16.11.1926. Velkojainkokous 13.12.1926. Taseessa varat olivat 484.000 mk ja velat 316.000 mk. Lehti.

[PRH. Historiikit. Navis Fennica 1 s. 253.]

© G. Kock