TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n erikoisluetteloon Suomen keräilyosakekirjoista.  Katso sen johdantoaLak*.


Rederiaktiebolaget Start

Per. 1919, lak*.

Rahtilaivavarustamo omisti 1919–31 ss Albert Kasimirin*, ostettu 1,3 Mmk:lla. Alus, joka vei puutavaraa Välimerelle ja toi sieltä hedelmiä,  sai nimensä yhtiön pääomistajien kutsumanimistä. Lisäksi 1919–23: sv Väinölä (rak. 1918, puurunkoinen pieni purjelaiva, joka muutettiin 1922 heikkotehoiseksi moottorikaljaasiksi) ja 1932–33 ss Frano (entinen Senegal, myöh. Ergo, rak. 1893).

Startin suuromistaja oli varakas asemapäällikkö, HOP:n pankinjohtaja ja laivanvarustaja Albert Gustaf Adolf Wickman (1868–1929; [Oulunkyläläinen 14.12.2002 s. 10.]). Hän oli myös Oulunkylän suurin yksityinen maanomistaja (32 ha) ja kunnanjohtaja, ja Startin toimisto sijaitsikin siellä 1927–31 (alussa Viipurissa). 1931 konttori oli Eteläranta 14:ssa.

Albert Wickman

*SS ALBERT KASIMIR Rak. 1892 James Laing, Sunderland. Nimi vuoteen 1905 Otterburn, vuoteen 1914 Arshaluis, vuoteen 1916 Volga, vuoteen 1919 Olga, vuoteen 1931 Albert Kasimir, vuoteen 1933 Kathleen C, vuoteen (1943) Carmela. Vuodesta 1897 1. maailmansotaan alus oli venäläisomistuksessa ja näyttää toimineen Kaspianmerellä. Jäi 1918 sotasaalina Suomeen ja siirtyi Startin jälkeen Italiaan. Upotettiin sekä 1943 että 1945 Savonassa ja romutettiin 1946. [Rami Wirrankoski, Suomen Laivahistoriallinen Yhdistys ry.] 1089 brt. Pituus 64 m. Osakekirjassa on kenties ss Albert Kasimir kuvattuna.

1500 os. à 1000 mk, 1920 op. 4500 os., 1924 op. ja na. alennettiin (nyt 4500 os. à 300 mk), 1931 op. 5175 os., 1933 op. alennettiin. Osakekirjan  arvopaperileimaus 1946 oli tarpeeton.

Wickman 50 %, viipurilainen Paul Kasimir Lundberg (1871–1935) 47 % ja Gustaf Mickelsson (ks. Lily) 3 %. 1920 Kalle Aapro, joka 1923 oli Valtameren edustaja Rio de Janeirossa, 23 %, Lundberg 21 ja Wickman 21, loput pienosakkailla. 1924 Wickman 42 %, Lundberg 22 % ja loput usealla pienellä. 1929 leski Joce Wickmanista tuli TJ ja pian Wickmanin osakkeet oli myyty eri tahoille.

1931 yhtiökokous päätti myydä kannattamattoman, vanhan ss Albert Kasimirin ja ostaa Tanskasta uuden laivan tilalle. Mutta 28.10.1933 Start joutui jättämään konkurssihakemuksensa. Varoja oli 0,6 Mmk ja velkoja 0,7 Mmk.