TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon Suomen keräilyosakekirjoista. Lak*. CC-lisenssit.


Vanajan Autotehdas Oy

Vanajan Autotehdas Per. 1943, lak. 1969. Nimi vuoteen 1948 Yhteissisu Oy. 1965 virall. kotip. Helsingistä Hämeenlinnaksi.

Kuorma- ja myöh. myös linja-autotehdas, Hämeenlinna (vuoden 1948 alueliitokseen asti Vanajan kunnassa radan itäpuolella; ilmakuva). Tuotanto alkoi Vanajan Mäskälässa 1945 Sisu S-22 -kuorma-autoilla. Ennen sitä oli ollut pienimuotoista toimintaa Helsingissä. Vanaja-merkki otettiin käyttöön 1947. Kuva, mainos.

VN Tor Nessling oli TJ 1943–47. 1946 60 työntekijää. 1957 henkilökunta 250, liikevaihto 984 Mmk. Vuosina 1948–68 yhtiö rakensi 6871 Vanaja-autoa.

7500 os. à 10.000 mk, 1947 na. 1000 mk (op. alennettu), 1948 op. 50.000 os., 1962 200.000. Osakekirja 2.



Perustettu valtion aloitteesta: Strömberg 20 %, Suomen valtio 20 %, Tampella 20 %, A. Ahlström 7 %, Kymi 7 %, S. Gummitehdas 7 %, S. Kaapelitehdas 4 %, Lokomo 3 %, S. Autoteollisuus 3 %, W. Rosenlew 3 %, Yhtyneet Paperitehtaat 3 %, Ata Oy 1 %, Kone 1 %.

1968 valtio 45 %, Strömberg 14 %, Tampella 14 %, Yhtyneet Paperitehtaat 14 %, Lokomo 6 %, Fiskars 5 %, A. Ahlström 2 %, Nokia 0,5 %. Juuri ennen Vanajan lakkaamista 1968 S. Autoteollisuuden pääomistajalla Oy Suomen Sisu Ab:lla oli 60 %.

Fuusioitu Oy Suomen Autoteollisuus Ab:hen per 1.1.1968. Tässä yhteydessä valtiosta tuli S. Autoteollisuuden osakas. Autojen valmistus Vanajalla päättyi 1971.

Noin 20 vuotta Vanajalla tehtiin Sisu-terminaalitraktoreita ja sen jälkeen sotilasajoneuvoja. Tehdasalueella toimii nykyään Sisu Akselit Oy sekä Patria Land Oy. Ks. myös Sisu Defence Oy.

[PRH. Historiikit (S. Autot.). Vanajan historia III s. 429–432. Hämeenlinnan historia s. 380–2. Vanajan kirja I s. 537 ja II s. 313. Kansakunnan kohottamat s. 113–4 (Nessling).]

© G. Kock

Vanajan Autotehdas Oy, kuorma-autoja