Vanajan Autotehdas Oy
Per. 1943, lak. 1969. Nimi vuoteen 1948 Yhteissisu Oy. 1965 virall. kotip.
Helsingistä Hämeenlinnaksi.
Kuorma- ja myöh. myös linja-autotehdas,
Hämeenlinna (vuoden 1948 alueliitokseen asti Vanajan kunnassa radan itäpuolella;
ilmakuva). Tuotanto alkoi
Vanajan Mäskälässa 1945 Sisu S-22 -kuorma-autoilla. Ennen sitä oli ollut
pienimuotoista toimintaa Helsingissä. Vanaja-merkki otettiin käyttöön
1947.
Kuva,
mainos.
VN Tor Nessling oli TJ 1943–47.
1946 60 työntekijää. 1957
henkilökunta 250, liikevaihto 984 Mmk. Vuosina
1948–68 yhtiö rakensi 6871 Vanaja-autoa.
7500 os. à 10.000 mk, 1947 na. 1000 mk (op. alennettu), 1948 op. 50.000 os., 1962 200.000.
Osakekirja
2.

Perustettu valtion aloitteesta: Strömberg 20 %, Suomen valtio 20 %, Tampella 20
%, A. Ahlström
7 %, Kymi 7 %, S. Gummitehdas 7 %, S. Kaapelitehdas 4 %, Lokomo 3 %, S.
Autoteollisuus 3 %, W. Rosenlew 3 %, Yhtyneet Paperitehtaat 3 %, Ata Oy 1 %, Kone 1
%.
1968 valtio 45 %, Strömberg 14 %, Tampella 14 %, Yhtyneet Paperitehtaat 14
%, Lokomo 6 %,
Fiskars 5 %, A. Ahlström 2 %, Nokia 0,5 %. Juuri ennen Vanajan lakkaamista 1968 S. Autoteollisuuden
pääomistajalla Oy Suomen Sisu Ab:lla oli 60 %.
Fuusioitu Oy Suomen
Autoteollisuus Ab:hen per 1.1.1968. Tässä yhteydessä valtiosta tuli S.
Autoteollisuuden osakas. Autojen valmistus Vanajalla päättyi 1971.
Noin 20 vuotta Vanajalla tehtiin Sisu-terminaalitraktoreita ja sen jälkeen
sotilasajoneuvoja.
Tehdasalueella toimii nykyään Sisu Akselit Oy sekä Patria Land Oy.
Ks. myös Sisu Defence Oy.
[PRH. Historiikit
(S. Autot.). Vanajan historia III s. 429–432. Hämeenlinnan historia s. 380–2.
Vanajan kirja I s. 537 ja II s. 313. Kansakunnan kohottamat s. 113–4 (Nessling).]
© G. Kock

|