|
Oy Suomen Autoteollisuus Ab![]() Kuorma-autojen valmistaja. Tehdas Fleminginkatu 27. 1950 myytiin 500 kuorma-autoa; Kontio-Sisu. Sisaryhtiö Oy Karia Ab. 1968 fuusioitiin Vanajan Autotehdas Oy, 1971 Oy Voimavaunu Ab. Tor Nessling (1907–71, kuva ↓) oli TJ 1932–70. 1994 Oy Sisu Ab osti osakevaihdolla Valmet Oy:n kontinkäsittely-, traktori- ja metsäkonetoiminnot; kuorma-autotuotannosta muodostettiin tytäryhtiö Oy Sisu Auto Ab (toinen, 0985356-0, ks. sitä). 1997 Sisu ja Partek yhdistettiin ja sotilasajoneuvojen valmistus myytiin Patria Industries Oy:lle. 2003 myytiin traktoriliiketoiminta ja pian muukin tuotanto, kuin kuorma-autot. ![]() Päälista 14.12.1962–22.12.1974. Yhtiön osakeantien ehdot. Osakekirja 2 (vaihto) 3 4. Päiväämättä jääneiden uusien osakekirjojen ajoittaminen. Yhtiön nimi oli Oy Sisu-Auto Ab 18.6.1981–25.10.1994. Osakekirjan on allekirjoittanut Jorma S. Jerkku, joka oli TJ 1.1.1984–2.1992. Sen numerot ovat printatut, omistajan nimi kirjoituskoneella tehty. Osakeanteja yhtiöllä oli 1984–91 miltei joka vuosi. 15.1.1988 (kup. 1–10) ja 26.4.1989 (kup. 2–10) samoin kuin 18.5.1994 (kup. 7–10) päivätyissä osakekirjoissa on kaksi allekirjoitusta, 15.8.1990 (kup. 4–10) ja 21.8.1991 (kup. 6–10) päivätyissä vain Jerkun. Kaikki osakekirjat 1988...94 tiedetään olevan Frenckellin painamia. Ulkonäköeroja ei ole. Po. emittoiduissa kohteissa on takapuolella siirtoja joulukuusta 1990 tai tammikuusta 1991 ja yhdessä on jäljellä kaikki kupongit 4–10. Johtopäätös on, että vierekkäisillä numeroilla olevat päiväämättömät osakekirjat on annettu 1990. ![]() 12.1970 54 osakasta: Oy Suomen Sisu Ab (40 %) ja Tor Nessling yht. 46 %, Leyland Motors Ltd ja British Leyland Motors Corp. Ltd (vuodesta 1964) 20 %, Suomen valtio (vuodesta 1968) 17 %, Maj Nessling 4 %, Carl-Gustav Nyberg (Arne Söderbergin perijä) 3 %, Oy Tampella Ab 2 %, Yhtyneet Paperitehtaat Oy 2 %, Oy Strömberg Ab 2 %, Lokomo Oy 1 %, Oy Fiskars Ab 1 %. Vuorineuvoksetar Maj Nesslingin kuoleman (24.4.1974) jälkeen hänen omistamansa osakkeet siirtyivät Maj ja Tor Nesslingin Säätiölle, joka vuodenvaihteessa 1975 myi osakkeet Suomen valtiolle (jolle tuli 50 %, 1976 78 %), pienomistajien (n. 80 kpl) aseman jäädessä kuitenkin ratkaisematta vuoteen 1985 asti. Vuodesta 1978 Saab-Scania AB omisti 10 %; Leylandilla oli 5 %. 1989 omistajia oli 49. Keväällä 1991 valtio omisti 97,7 %. 1997 Partek Oyj Abp osti Oy Sisu Ab:n valtiolta ja Valmet Oy:ltä osakevaihdolla ja 18.8.1997 Aker RGI ASA:lta (joka hetken omisti 46,2 %) sekä teki ostotarjouksen pienosakkaille. Partek Oyj Abp:n julkinen ostotarjous 2.5.–16.5.1997: 47 mk osakkeelta. Ulkona oli silloin 12.894 os. (0,03 %) ja osakkaita oli edelleen n. 80 kpl. ![]() Kesällä 2002 Partek siirtyi Kone Oyj:n omistukseen. 2004 Sisu-liiketoiminta myytiin suomalaisen sijoittajaryhmän Suomen Autoteollisuus Oy:lle (uusi, nimi vuodesta 2017 Oy Sisu Auto Ab (kolmas, 1749559-9)), joka on nykyinen valmistava yhtiö Karjaalla, Tammisaarentie 45. Siviiliautoja tehdään muutamia kymmeniä vuodessa. Emoyhtiö on Suomen Erikoisajoneuvot Oy: konserniliikevaihto 2019/20 20 Mmk, 105 työntekijää, omistaja Timo Korhonen. Otsikon yhtiö Oy Sisu Ab (vanha) fuusioitui Partek Oy Ab:hen 28.2.2005. 2009 Sisun siviilikuorma-autojen valmistus siirtyi Komas Group Oy:lle, joka 2012 myi liiketoiminnan Sisu Auto Trucks Oy:lle (1888162-7, fuusioitu 2017 em. 1749559-9-yhtiöön). Ks. myös Fastems Oy, Oy Sisu Auto Ab (toinen), Sisu Defence Oy (vanha), Sisu Diesel Oy, Oy Sisu Racing Ab, Sisu Terminal Systems Oy ja Sisu Traktorit Oy. Oy Sisu Ab (1529187-5) on nimenkantoyhtiö vailla toimintaa. [PRH. Historiikit. PT 1974 s. 137 ja PT 1997 ss. 114, 117. Kansakunnan kohottamat s. 113–4 (Tor Nessling) ja 149 (Erik Gillberg). Suomen autokoriteollisuuden historia s. 77–81. Iso paha raha s. 169–171. Kantanen s. 218. Asiakaslehti Sisu-uutiset ilmestyi 1937–68. Hbl 25.1.1945 s. 7. Lisää: KotimTuot 9/1933 s. 240–1 ja 10/1938 s. 277–9, St s. 251; I Helsinki, I Karjaa, III H Hämeenl.] © G. Kock ![]() |