POISTUNEET PÖRSSIYHTIÖT
Yhtiöesitysten selitykset. Hakemisto.
www.porssitieto.fi:n luetteloon Suomen keräilyosakekirjoista. Osakekirjakeräilystä.
© G. Kock 


Oy Suomen Autoteollisuus Ab

Sisu Per. 1931 (67.893). Edelt. Autoteollisuus Oy ja Oy Autokoritehdas. Tehdas  Fleminginkatu 27. Fuusioitu Partek Oy Ab:hen 28.2.2005, jolloin lak. Nimi v:sta 1981 Oy Sisu-Auto Ab (vanha), v:sta 1994 Oy Sisu Ab. Tor Nessling (1907–71, kuva ↓) oli TJ 1932–70. 1971 fuusio Oy Voimavaunu Ab.

1994 Oy Sisu Ab osti osakevaihdolla Valmet Oy:n kontinkäsittely-, traktori- ja metsäkonetoiminnot; kuorma-autotuotannosta tytäryhtiö Oy Sisu-Auto Ab (uusi). 1997 Sisu ja Partek yhdistettiin. 2003 myytiin traktoriliiketoiminta ja pian muukin tuotanto kuin kuorma-autot. Ks. PT 1974 s. 137 ja PT 1997 ss. 114, 117. PK s. 218. Lisää: Karia, Vanaja.

Päälista 14.12.1962–22.12.1974.

Yhtiön kaikki osakeannit. Osakekirja 2 3.

Päiväämättä jääneiden osakekirjojen ajoittaminen. Yhtiön nimi oli Oy Sisu-Auto Ab 18.6.1981–25.10.1994. Osakekirjan on allekirjoittanut Jorma S. Jerkku, joka oli TJ 1.1.1984–2.1992. Sen numerot ovat printatut, omistajan nimi kirjoituskoneella tehty. Osakeanteja yhtiöllä oli 1984–91 miltei joka vuosi. 15.1.1988 (kup. 1–10) ja 26.4.1989 (kup. 2–10) samoin kuin 18.5.1994 (kup. 7–10) päivätyissä osakekirjoissa on kaksi allekirjoitusta, 15.8.1990 (kup. 4–10) ja 21.8.1991 (kup. 6–10) päivätyissä vain Jerkun. Kaikki osakekirjat 1988...94 tiedetään olevan Frenckellin painamia. Ulkonäköeroja ei ole. Po. emittoiduissa kohteissa on takapuolella siirtoja joulukuusta 1990 tai tammikuusta 1991 ja yhdessä on jäljellä kaikki kupongit 4–10. Johtopäätös on, että vierekkäisillä numeroilla olevat päiväämättömät osakekirjat on annettu 1990.

Tor Nessling 1931 Oy Henry-Auto Ab 77 %, John Hellsten 23 %. 1937 Mauritz Packalén 77 %. 1938 HOP 77 %. Tor Nessling (kuva →): 1939 80 %, 1944 90 %, 1957 (ml. hänen Oy Suomen Sisu Ab) 99 %, 1962 (ml. Sisu ja Maj N.) 91 % (Arne Söderberg 9 %), 1968 (ml. Sisu ja MN) 74 %.

12.1970 (54 osakasta): Oy Suomen Sisu Ab (40,2 %) ja Tor Nessling yht. 45,6 %, Leyland Motors Ltd ja British Leyland Motors Corp. Ltd (v:sta 1964) 20,0, Suomen valtio (v:sta 1968) 17,3, Maj Nessling 3,9, Carl-Gustav Nyberg (Arne Söderbergin perijä) 3,0, Oy Tampella Ab 2,2, Yhtyneet Paperitehtaat Oy 2,2, Oy Strömberg Ab 2,2, Lokomo Oy 1,0, Oy Fiskars Ab 0,8.

Vuorineuvoksetar Maj Nesslingin kuoleman (24.4.1974) jälkeen hänen omistamansa osakkeet siirtyivät Maj ja Tor Nesslingin Säätiölle, joka vuodenvaihteessa 1975 myi osakkeet Suomen valtiolle (jolle tuli 50 %, 1976 78 %), pienomistajien (n. 80 kpl) aseman jäädessä kuitenkin ratkaisematta v:een 1985 asti. V:sta 1978 Saab-Scania AB omisti 10 %; Leylandilla oli 5 %. 1989 omistajia oli 49. Keväällä 1991 valtio omisti 97,7 %.

1997 Partek Oyj Abp (ks. lakanneita yhtiöitä PT-kirjassa) osti Oy Sisu Ab:n valtiolta ja Valmet Oy:ltä osakevaihdolla ja 18.8.1997 Aker RGI ASA:lta (joka hetken omisti 46,2 %) sekä teki ostotarjouksen pienosakkaille.

Kesällä 2002 Partek siirtyi Kone Oyj:n omistukseen. 2004 liiketoiminta myytiin suomalaisen sijoittajaryhmän Suomen Autoteollisuus Oy:lle (uusi, nimi v:sta 2017 Oy Sisu Auto Ab (kolmas), toimii Karjaa).

Partek Oyj Abp:n julkinen ostotarjous2.5.–16.5.1997: 47 mk osakkeelta. Ulkona oli silloin 12.894 osaketta (0,03 %) ja osakkaita oli edelleen n. 80 (?) kpl.