POISTUNEET PÖRSSIYHTIÖT
Yhtiöesitysten 1997–2007 hakemisto.
www.porssitieto.fi  CC-lisenssit.


Silja Oyj Abp

Suomen Höyrylaiva Oy Per. 1883, toimii. Nimi vuoteen 1937 Finska Ångfartygs Ab, jolloin suomenkielinen rinnakkaisnimi tuli, vuoteen 1980 Suomen Höyrylaiva Oy, vuoteen 1990 Effoa–Suomen Höyrylaiva Oy, vuoteen 1995 EffJohn Oy Ab, vuoteen 1998 Silja Oy Ab, vuoteen 2000 Neptun Maritime Oyj, vuodesta 2006 Tallink Silja Oy.

Varustamo. 1957 perustettiin Oy Siljavarustamo, joka aloitti autolauttaliikenteen. 1986 eriytettiin lastialukset Finncarriers Oy Ab:hen, joka 1989 itsenäistyi Finnlines Oy:nä (uusi). Tytäryhtiö Ebba Munck, A. E. Erickson, F.-Amerika Linjen. Kuva 2 3.

Effoa Päälista: (laji K) 18.10.1912–29.7.1914, 1.9.1915–24.1.2003, laji A 1.3.1989–11.5.1999.

Yhtiön osakeantien ehdot. 1989 osinkona 1 Effoan os. kohti 3 Finnlines Group Oy Ab:n os. (tai 60 mk; 1,1 % nostettiin rahana). Laji A (1/20 ääni) tuli 1987. Lajit yhdistettiin 1999. Arvo-osuus 1994. Osakekirja 2 3 4 5 6. Vertaile (paino Centraltryckeriet, Tukholma). Obligaatio.

1992 3400 osakasta: NCC AB (Ruotsi) 40 (40) %, Enso-Gutzeit Oy 9 (10) %, Pohjola-ryhmä 8 (8) %, Repola Oy 6 (7), Kymmene Oy 6 (7) %. 2000 Silja Holdings Ltd (Sea Containers Ltd) 50,0 %, NCC AB 11 %.

Lars Krogius npi

Ne omistajat, jotka 1999 myivät osan Silja-osakkeistaan Sea Containersille saivat oikeuden myydä loput osakkeistaan (yht. 25,3 %) 20.6.2002 mennessä hintaan 2,52 €/kpl. Kaupan seurauksena Sea Containersin omistus nousi 75,3 %:iin.

Silja Holdings Ltd:n lunastustarjous 25.6.–26.8.2002: 2,25 € osakkeelta. Omistus nousi 97,2 %:iin.
Kantaja sai omistusoikeuden kaikkiin osakkeisiin 24.1.2003. Lunastushinta välitystuomiossa 3.7.2003: 2,40 € osakkeelta. – Pakkolunastus, välimies.
Silja
2006 AS Tallink Grupp osti yhtiön, joka edelleen toimii.

[PRH. Historiikit. PT 29 s. 154. Suomalaisia suurliikemiehiä s. 173. Navis Fennica 2 s. 103–6 136 passim. Höyrylaivalla Tallinnaan s. 86 passim. Kantanen s. 286–9. Forum 6/1936 s. 10–16. Lisää: H Hel-LK s. 3, Tif s. 697, St-lehti 1925 s. 174, Hki; I Helsinki.]

© G. Kock