|
Wasa Nordsjö Ångbåts Aktiebolag![]() Per. 1873, lak. 1943. Rahtilaivavarustamon, Suomen toiseksi suurimman, höyryalukset liikennöivät suomalaisten satamien välillä sekä Hulliin ja Kööpenhaminaan, myöh. myös muihin Pohjanmeren maihin ja Saksaan. 1897 alkaen oli myös matkustajaliikennettä Ruotsiin. 1896 varustamolle kuuluivat Clio, Hebe, Iris ja Patria. Ostot 1898. Lista 1908. 1916 laivoja oli jo 10. Sodassa yhtiö menetti useita aluksia. Pääkonttori oli Rantakatu 4:ssä, Vaasa. Pörssilista 24.8.1915–3.12.1925. Kuului aina vuoteen 1920 asti pörssin tärkeisiin osakkeisiin, jonka jälkeen vaihto oli pientä. 100 mk:sta kurssi nousi 500 mk.aan 1918, mistä se valui alas 100 mk:aan 1925. 1897 uusi op. 8000 os. 1898 20.000. 1899 22.000. 1917 U 1:1 à 100 mk, op. 4,4 Mmk (44.000 os. à 100 mk). 1920 op. 8,8 Mmk. ![]() Alkuaikoina Alfred Hedman oli suurin omistaja. 1897 W. Rosenlew & Co myi laivan yhtiölle ja sai 29 % sen osakekannasta [Viden s. 66]. [Lagus Rosenlew s. 152 ja Nikula Rosenlew s. 42] mukaan myynti tapahtui 1898. 1898 varustamon omistus oli hajanaista, mutta keväällä 1916 Suomen Höyrylaiva Oy osti 54,5 % [Viden s. 66]. Harry Schauman oli ollut suuromistaja. 1917 SHO 53 % C. J. Hartman 4 %. 1923 SHO:n osuus oli noussut 63,5 %:iin ja oli 72 % 4.11.1925. Niukkoihin osinkoihin tyytymättömät osakkaat esittivät jo 1910 varustamon purkamista tai liittämistä SHO:hon. Wasa Nordsjö Ångbåts Ab päätti 4.11. ja 9.12.1925 fuusioitua Suomen Höyrylaiva Oy:hyn per 1.1.1926. Silloin SHO:n laivastoon lisättiin Bjarmia, Clio, Fennia, Frej, Iris, Lapponia, Njord ja Patria, yht. 6914 brt [Suviranta SHO s. 78]. Fuusiovastikkeena vähemmistöosakkaat saivat 2 Wasa Nordsjötä vastaan 3 SHO:n etuoik. os. Lehti. [PRH. Historiikit. Hoving Vaasa s. 184. Vaasan historia IV s. 320–7. Navis Fennica 2 s. 101–3. Mercator Vaasa-numero elokuu 1909. Mercator 17/1923 s. 419–21. Suomen Merenkulku 11/1925 s. 309. Hbl 5.11.1925 s. 11. Syd-Österbotten 27.1.1926 s. 4. Lisää: H Vaasa s. 197.] © G. Kock ![]() |