TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Borgå Ångfartygs Aktiebolag

Per. 1891, lak*.

Rannikkomatkustajaliikennettä. Erikoisartikkeli. Raatihuoneenkatu 4. Liikevaihto 1936–40 vuosittain 0,6 Mmk ja osinko 4 %. Yhtiö oli täysin velaton 1930-luvun lopulla.
Borgå Ångfartygs Ab, J. L. Runeberg -laiva

Osakkeita oli alun perin 120 à 1000 mk. 1896 nämä vaihdettiin uusiin à 500 mk samalla kun op. korotettiin uusmerkinnässä 165.000 mk:aan (nyt 330 os. à 500 mk, päivätty 1.5.1896). 1919 oli rahastoanti 1:1 (osakekirjat päivätty 1.12.1919; Tilgmann veloitti 500 kpl painamisesta 1375 mk).

120 os. à 1000 mk, 1896 330 à 500 mk, 1928 annettiin uusmerkinnässä 340 uutta os. (päivätty 15.3.1928) à 625 mk, ja myöh. rahastoannissa 1:1 tuhat lisää (päivätty 1.11.1928), jolloin op. oli 1 Mmk. 1959 annettiin uusmerkinnässä 500.000 uutta, koska op. oli miltei menetetty luottotappioiden vuoksi (oletettavasti Liljestrand merkitsi kaikki). Osakekirja 2.

postimerkki Yhtiö oli hajaomistuksessa kunnes Holger Liljestrand (eli 1908–1997, hauta, lisää) ml. perhe ja kaksi yhtiötä 1946 osti 78 % à 2700 mk/os.

ss J. L. Runeberg (II) -laiva myytiin 7.5.1945 Helsingin kaupungille (ms vuodesta 1962). Sen jälkeen Borgå Ångfartyg omisti lyhyitä aikoja pieniä aluksia (ainakin sv Lideborg, 3.1947–2.1948), mutta ainakaan vuodesta 1952 lähtien ei ollut mitään toimintaa ja viimeinen kr.-ilmoitus tehtiin 1959. Osoite oli silloin Fabianinkatu 27 B 6, Helsinki, siis Liljestrandin toimisto.

[PRH. Historiikit. Höyrylaivojen Suomi s. 173–5. Höyryä Helsingin vesillä mm. s. 93. Connell 4 s. 113–120. Suomen merenkulku 1942:1. Porvoon kaupungin historia III:2 s. 353–6. Yhtiön säilynyt arkisto on Porvoon museossa.]

© G. Kock