Borgå Ångfartygs Aktiebolag
Per. 1891, lak*.
Rannikkomatkustajaliikennettä.
Erikoisartikkeli.
Raatihuoneenkatu 4. Liikevaihto
1936–40 vuosittain 0,6 Mmk ja osinko 4 %. Yhtiö oli täysin velaton
1930-luvun lopulla.

Osakkeita oli alun perin 120 à 1000 mk. 1896 nämä
vaihdettiin uusiin à 500 mk samalla kun op. korotettiin uusmerkinnässä 165.000 mk:aan (nyt 330
os. à 500 mk, päivätty 1.5.1896). 1919 oli rahastoanti 1:1
(osakekirjat päivätty 1.12.1919; Tilgmann veloitti 500 kpl painamisesta 1375 mk).
120 os. à 1000 mk, 1896 330 à 500 mk, 1928 annettiin uusmerkinnässä 340 uutta os. (päivätty
15.3.1928) à 625 mk, ja myöh. rahastoannissa 1:1 tuhat lisää (päivätty
1.11.1928), jolloin op. oli 1 Mmk. 1959 annettiin uusmerkinnässä 500.000
uutta, koska op. oli miltei menetetty luottotappioiden vuoksi
(oletettavasti Liljestrand merkitsi kaikki).
Osakekirja
2.
Yhtiö oli
hajaomistuksessa kunnes Holger Liljestrand (eli 1908–1997,
hauta,
lisää)
ml. perhe ja kaksi yhtiötä
1946 osti 78 % à 2700 mk/os.
ss J. L. Runeberg (II) -laiva
myytiin 7.5.1945 Helsingin
kaupungille (ms vuodesta 1962). Sen jälkeen Borgå
Ångfartyg omisti lyhyitä aikoja pieniä aluksia (ainakin sv Lideborg, 3.1947–2.1948),
mutta ainakaan vuodesta 1952 lähtien ei ollut mitään toimintaa ja
viimeinen
kr.-ilmoitus tehtiin 1959. Osoite oli silloin Fabianinkatu 27 B 6,
Helsinki, siis Liljestrandin toimisto.
[PRH. Historiikit. Höyrylaivojen Suomi s. 173–5.
Höyryä Helsingin vesillä mm. s. 93. Connell 4 s. 113–120.
Suomen merenkulku 1942:1. Porvoon kaupungin historia III:2 s. 353–6. Yhtiön säilynyt arkisto on Porvoon museossa.]
© G. Kock |