TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Ångfartygs Aktiebolaget Nord

Per. 1902, lak*.

Varustamo perustettiin yhtiön voitettua valtion järjestämän tarjouskilpailun ja saatuaan edullisen valtionlainan. Tarkoitus oli hoitaa kolmella jäävahvisteisella aluksella ss Nord I, II, III (kuva 2 3 4, ks. huomautus alhaalla ↓) voin ja matkustajien (siirtolaisia) kuljettamista Turusta ja Hangosta Kööpenhaminan kautta Englantiin (Newcastle, Grimsby).

Liikennöinti linjalla alkoi 1.11.1902. Alussa käytettiin vuokrattuja aluksia, kunnes Nord-höyrylaivat pantiin liikenteeseen alkuvuonna 1903. Lehti.

höyrylaiva s/s Nord III

1000 os. à 500 mk. Yhtiökokous 26.6.1903 päätti emittoida 200 uutta os., mutta ei ole varmaa, toteutuiko anti. Osakekirjavinjetin laivassa lukee Nord I, peilikuvana.

Yhtiön TJ Victor Ek 38 %, Ernst Dahlström yli 10 % (sukupuu), E. Wahlström 10 %. Victor Ekin historiikin (1995) ja Jorma Pohjanpalon väitöskirjan (1949) mukaan osake-enemmistö olisi 1904 myyty SHO:lle.

Liikennöinti oli molemmille varustamoille tappiollista, sillä tonniston kaksinkertaistaminen linjalla johti tuhoisaan hintakilpailuun SHO:n kanssa. Jo 30.4.ja 23.9.1903 Nordin yhtiökokous keskusteli varustamoiden yhdistämisestä. Se ei toteutunut, vaan taistelu jatkui. Lehti.

26.10.1904 Nord luovutti, kun yhtiökokous päätti myydä alukset SHO:lle, joka myös otti vastatakseen valtionlainasta. SHO ei Nordin laivoja tarvinnut eikä käyttänyt, vaan myi ne eteenpäin ensi tilassa. Molemmille varustamoille aiheutui myyntitappioita. Yhteistappiot olivat n. 3 Mmk.

Ångfartygs Ab Nord luovutettiin konkurssiin 17.2.1910. (31.12.1906 se oli aiheettomasti poistettu kaupparekisteristä PRH:n toimesta.)

[PRH. Ångbåtssjöfart i Åbo III s. 262–276. Turun kaupungin historia 1856–1917 I nide s. 185–6. Ginström Tallberg s. 60. Vuosisadan merikirja 1983 s. 31. Suviranta SHO 1958 s. 45.]


Kuvat
Merimuseon mukaan telakointikuvat 23.11.1904 ovat Turusta. Samoin Pohjanpalo m.t. 1949. Rakennuksen päädyssä lukee kuitenkin The Wallsend Slipway & Engineering Co Ltd, joka sijaitsi Wallsendissä lähellä Newcastlea. Tämä sopii myös The Effoa Fleet 1983 -kirjan tietoon, että alukset olivat SHO:n oston jälkeen riisuttuina Englannissa.

Merimuseo sanoo merellä otetun laivakuvan esittävän ss Nord II. The Effoa Fleetin mukaan sama kuva on Nord III:n.

© G. Kock