|
Nystads Slip- och Mekaniska Verkstads Aktiebolag (vanha)![]() Kun korjaustelakan sunnittelu alkoi 1890 se sai sekä kannatusta että kovaa kritiikkiä. Laivuri Isak Reinhold Isaksson (1842–1924, kuva →, vrt. Lounas-Suomi) aloitti kuitenkin 1893 telakan rakentaminen Kainpirtin Varvinniemeen keskustasta länteen, kartta alhaalla. Työssä oli 140 miestä. Valtio myönsi 200.000 mk lainan. Valmistuttuaan telakka (kuva) vastaanotti ensimmäisen laivan korjattavaksi 15.11.1894. Yhtiö rakensi myös useita pieniä puualuksia sekä erilaisia koneita. Kuvaus toiminnasta. 900 os. à 50 mk. Osakekirja. I. R. Isaksson 28 %. Telakalla oli tilaustöistä puute. Yhtiökokous 2.1.1897 päätti lopettaa kaikki työt välittömästi ja myydä yhtiön omaisuuden. Myynti ei onnistunut ja konkurssihakemus jätettiin 18.3.1897. Pakkohuutokaupat olivat 30.10.1897, 3.5. ja 14.6.1898, mutta telakkaa ei saatu myytyä. Laitokset tulivat valtion haltuun päävelkojana. 1900 eräs konsortio* osti telakan, mutta mitään toimintaa ei ollut 20 vuoteen. *Lars Krogius, Hans J. Dahlberg ja Hugo Lindfors.
1917 lopussa telakka siirtyi Aleko Liliuksen hallintaan ja 1918 telakan
ja konepajan käynnistivät uusi omistajataho,
Uudenkaupungin
Telakka ja Konepaja Oy. Jatkosta ks. sitä. |