Saimaan Höyrylaiva Osakeyhtiö
Per. 1904, lak. 1969.
Matkustajavarustamo liikennöi alkuaikoinaan
Savonlinnasta Lappeenrantaan, myöh. Viipuriin sekä koko Saimaalla ja
Pietariinkin.
Höyrylaivoja oli ainakin 11, joista tärkeimmät
ss Savonlinna (yhtiön
ensimmäinen alus, 174 matkustajaa), Imatra II,
Juha ja
Punkaharju
2 sekä halkolotja Onni. Esim. Imatra II otti 225
matkustajaa 1926.
TJ 1923–50 mkp. Otto Huttunen (s. 1874, kuva ↓,
lisää). Ks. myös 1914
ostetun
Ruokolahden
Höyryvenhe Oy:n kolmea laivaa. Kun suuri Kerttu-varustamo fuusioitiin 1950 tuli viisi
höyrylaivaa lisää, jolloin niitä oli yht. 9, joista 6 oli käytössä.

100 os. à 500 mk, 1914 op. 247 os., 1918 494, 1928 1000, 1928 1500, 1950 4000.
Osakekirja. Ks. myös
ark.
1904 yli 50 osakasta: Julius Tallberg 20 %,
F. B. Knifsund 10 %, Ab
John Cowie 10 %.
1915 Tallberg 12,5 %,
Aleksander Sikio
(1865–1954) 9 %, Anders Auvinen 6 %. 1949 Auviset 15 %, Väinö J.
Pelkonen 12 %, A. Sikio 10 %. 1958
Pelkonen 22 %, And. Auvinen Oy 19 %, Mauri Sikio 8 %.
8.1.1969 julkinen haaste. 1966 lopussa tämä suurin
sisävesivarustamo myi laivansa. Seuraavana vuonna niiden käytön jatkoi
Saimaan Laivamatkat Oy.
[PRH. Savonlinnan kaupunki s. 100–3 ja 650.]
© G. Kock

|