TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Saimaan Höyrylaiva Osakeyhtiö

Saimaan Höyrylaiva Oy Per. 1904, lak. 1969.

Matkustajavarustamo liikennöi alkuaikoinaan Savonlinnasta Lappeenrantaan, myöh. Viipuriin sekä koko Saimaalla ja Pietariinkin. Höyrylaivoja oli ainakin 11, joista tärkeimmät ss Savonlinna (yhtiön ensimmäinen alus, 174 matkustajaa), Imatra II, Juha ja Punkaharju 2 sekä halkolotja Onni. Esim. Imatra II otti 225 matkustajaa 1926.

TJ 1923–50 mkp. Otto Huttunen (s. 1874, kuva ↓, lisää). Ks. myös 1914 ostetun Ruokolahden Höyryvenhe Oy:n kolmea laivaa. Kun suuri Kerttu-varustamo fuusioitiin 1950 tuli viisi höyrylaivaa lisää, jolloin niitä oli yht. 9, joista 6 oli käytössä.

höyrylaiva s/s Imatra II, 1926

100 os. à 500 mk, 1914 op. 247 os., 1918 494, 1928 1000, 1928 1500, 1950 4000. Osakekirja. Ks. myös ark.

1904 yli 50 osakasta: Julius Tallberg 20 %, F. B. Knifsund 10 %, Ab John Cowie 10 %. 1915 Tallberg 12,5 %, Aleksander Sikio (1865–1954) 9 %, Anders Auvinen 6 %. 1949 Auviset 15 %, Väinö J. Pelkonen 12 %, A. Sikio 10 %. 1958 Pelkonen 22 %, And. Auvinen Oy 19 %, Mauri Sikio 8 %.

8.1.1969 julkinen haaste. 1966 lopussa tämä suurin sisävesivarustamo myi laivansa. Seuraavana vuonna niiden käytön jatkoi Saimaan Laivamatkat Oy.

[PRH. Savonlinnan kaupunki s. 100–3 ja 650.]

© G. Kock

Otto Huttunen