|
Rederiaktiebolaget Argonaut![]() Turkulainen hakurahtivarustamo omisti ss Frixosin (entinen ss Bosbøn). Se oli yksi Suomen suurimmista laivoista, rak. 1888, 3700 dwt, 2447 brt. 10.1915 Argonaut päätti myydä Frixosin 22.500 punnalla Englantiin, mutta ei saanut valtiolta lupaa. Varustamon lippu muistuttaa Zachariassenin. Saksalainen U-30 torpedoi Shetlandinsaarilla 13.4.1917 Frixosin matkalla Muurmannista Middlesboroughiin. Miehistö, yhtä miestä lukuun ottamatta, hukkui (20). Alus oli venäläis-englantilaisen sopimuksen perusteella pakko-otettu ja The Shipping Controllerin Britannian ja Venäjän väliseen liikenteeseen asettama, vaikka sopimus ei koskenut Suomessa rekisteröityjä aluksia. [Laaja selvitys SHO:n 1958-historiikissä s. 59–61.] TJ Henry (Harry) Wilén (1861–1920, kuva ↓, ks. myös Oy Motorseglare Ab). 1.1916 lähtien Alexander G. Zachariassen (1870–1937). Paul Eriksson oli Frixosin päällikkö 1916. ![]() 7.10.1912 norjalainen ss Bosbøn oli ajanut karille Suursaaren Kappelniemen itärannalla, kuva ↑. Kapteenin kieltäydyttyä maksamasta Russisch-Baltischer Bergungs-Vereinin pelastuspalkkiota alus määrättiin takavarikkoon. [Anttila Elämää Suursaaressa 2003 s. 112.] Hietalahden telakalle viety alus pakkohuutokaupattiin 5.3.1913 Harry Wilénille 72.000 mk:lla perustettavan Argonaut-yhtiön lukuun (siirto 27.5.1913). 172.000 mk korjausten jälkeen laiva, jonka nimi oli nyt ss Frixos, aloitti liikenteen 5.1913. 266** os. à 1000 mk. Osakekirja. 9.1916 yhtiön osakkeista maksettiin 9000 mk/kpl. 6.1922 kurssi oli 75 mk. Osinko vuodelta 1915 oli 40 %. Osinko 1916. **Argonaut oli emittoinut 266 os. vaikka perustavan kokouksen ja kaupparekisterin mukaan osakekanta oli 265 os. 26.3.1917 hallitus päätti, että yhtiö ostaa markkinoilta yhden osakkeen ja mitätöi sen.
**1.1916 TJ Wilén myi osakkeensa Alex. G. Zachariassenille ja Paul Erikssonille.
Yhtiökokous 26.10.1917 päätti purkaa yhtiön. Vuosihaaste 11.5.1918.
Yhtiötä ei kuitenkaan lopetettu.
|