TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon Suomen keräilyosakekirjoista. Lak*. CC-lisenssit.


Atlantic Rederiaktiebolag

Atlantic Rederi Ab Per. 1919, lak. 1933.

Varustamo, joka omisti: ss Carelia ↓, ss Finlandia, ss Ostrobotnia à 1500 t. 3.12.1919 vesillelaskettu 6 Mmk maksanut Finlandia oli siihen mennessä suurin Suomessa rakennettu höyryalus; lehti. Katajanokankatu 4. Kirje. Rahtilaivat liikennöivät Länsi-Eurooppaan ja Välimerelle (etupäässä Englantiin ja Hollantiin).

8000 os. à 1000 mk. Lehti. Osakekirja.

1919 Johannes Blenner 48 %, Kone ja Silta Oy 10 %, tmi Victor Ek 6 %, Moses Skurnik 5 %; paljon omistajia.

Johannes Franz Hans Blenner Tanskalaissyntyinen, Suomeen 1904 muuttanut Johannes Frands Hans Blenner (1879–1936, kuva→) oli kauppias ja liikemies ja myös kuuluisa jalkapalloilija (Unitas). Blenner oli Finnish-American Mining Co:n osakkeiden päävälittäjä Suomessa ja omisti Jokelan tiilitehtaan. 1925 hän oli velkaa 4,2 Mmk HOP:lle.

1920 laivojen telakka (Kone ja Silta Oy) joutui ottamaan varustamon osake-enemmistön haltuunsa. Vrt. Blennerin omistama Botnia Rederiaktiebolag.

Rakenteilla olevien laivojen myynti ei onnistunut, mutta 1924 telakka sai myytyä Atlantic-osakkeet SHO:lle. Telakan kokonaistappiot nousivat 6,5 Mmk:aan. Yhtiökokoukset 18.2. ja 6.3.1925 päättivät purkaa yhtiön. Vuosihaaste 19.5.1925 SHO:hon liittämistä varten.

[PRH. Savikkojen valtias s. 49–50 ja 224. Teknikern 10.12.1919.]

© G. Kock

höyrylaiva s/s Carelia