|
Pyhtään Höyryvene Osakeyhtiö - Pyttis Ångbåts AktiebolagPer. 1912 (rek. 1913), lak*. 1908 suunniteltu Pyhtään Höyryveneosuuskunta ei toteutunut.Varustamo osti 6.1912 95-matkustajan Elvi-höyrylaivan harjoitti 25.6.1912 lähtien henkilö- ja tavaraliikennettä Pyhtään ja Kotkan välillä. 17.3.1913 ostettiin Kotkan Rauta Oy:ltä ss Pyttis (II), joka oli kilpaillut samalla välillä. Ss Pyttis ajoi karille 14.10.1913 ja seuraavana keväänä alus myytiin. Lehti. 80 os. à 250 mk, 1915 op. 87 os., 1916 117 (Ab Stockforsille 30 uutta os.). Osakekirja. Alkuvuosina suurimmalla omistajalla (Johan Halsas, Henrik Blom tai Arthur Dromberg) oli runsaat 5 %. 1916 Ab Stockfors 26 %. Kilpailun poistamisen jälkeenkin kannattavuus näyttää olleen heikko ja jo 1916 yhtiö yritti myydä Elvin. 1917 alussa venäläiset sotilasviranomaiset pakko-ottivat ss Elvin. 3.5.1918 punaiset anastivat aluksen ja pakenivat sillä Pietariin, minne se jäi. Suomen valtio maksoi varustamolle vahingonkorvauksen. Seuraaja linjalla oli toisen varustamon omistama ss Broker. Ei kr.-ilmoituksia 1916 jälkeen. Yhtiökokoukset 6.4. ja 2.6.1925 päättivät lopettaa Pyhtään Höyryvene Oy:n. Julkinen haaste 24.8.1925. Loppuyhtiökokous 22.2.1927. Linja-autoliikenne oli ottanut johdon. [PRH. Pyttis socken s. 275–6.] © G. Kock |