Suomen Kalastus Oy - Finska Fiskeri Ab (vanha)
Per. 1936, lak. 1968.
Ragnar
Nordström osti 1936 taloudellisiin vaikeuksiin joutuneet 1931 per. Elfvingin
Kalastuslaivue Oy:n (logo) ja Hangon Säilyketehtaan (Hanko,
Hemming Alarik Elfving, 1887–1965,
ks. myös Hangon Keksi) ja yhdisti
ne ja oman Loviisan Kalastus Oy:n Suomen
Kalastus Oy:ksi. Kirje.
Valtamerikalastus nuotalla (SK Oy:n kuva
Islannin vesiltä ↓); alusrekisterissä varustamolla oli 17
eri laivaa, vuoteen 1955. Kuva
2
3. Ennen talvisotaa yhtiön emolaiva
ss Petsamo oli maailman suurin
sillinkalastusalus. Laivoja voitiin käyttää myös rahtialuksina. Valmisti silli-, kala- ym. säilykkeitä
(kasvis, marja, liha; työ, peltipurkki,
tuotteita).
Hanko (kuva
2, rakennukset) ja Loviisan
Patuna
2 (myös jäädyttämö), missä nyt sijaitsee Corenson tehdas (kuvassa
valkoinen 2-kerroksinen pitkä kivirakennus vasemmalla). Marjateollisuus Salo. Tuorekalan mynti.
Kasviskuivaamo. Kalajauhotehdas Petsamossa,
kuva, kuva 2 ↓↓. Vrt. Rymättylän Säilyke Oy.

Pääkonttori
Kalevankatu 6 A, Hki. Liikevaihto 17 Mmk 1936, 141 Mmk 1948. Vrt.
Loviisan Saha-Tynnyri. Tytäryhtiön Petsamon Kala Oy:n suuret
turskan jalostuslaitokset olivat Liinahamarissa. Ks. myös
Rantapörhölä Oy,
Lapin
Jäädyttämö Oy.
Oy Suomi Shipping
Ab fuusioitiin 1953. Muita tytäryhtiöitä: Oy Liinahamarin Ahtaaja
Stevedore Ltd, Petsamo Shipbroker Oy, Petsamo Stevedoring Oy, M.
Rauanheimo Laivanhuolinta Oy, Suomen Sillikonttori Oy (vanha). Mekanon konepaja Hangossa
myytiin 1.1967 Porkkalan Konepaja Oy:lle.
1944 erään toisen yhtiön, Porkkalan Säilykeosakeyhtiön (lisää), tehdas oli
evakuoitu Hankoon.
7500 kanta- ja 5500 etuoik. os. à
1000 mk, 1950 annettiin 1000 uutta kantaos.
Osakekirja.
Hemming Elfving myi osuutensa 1938.
Ragnar Nordström (1894–1982, kuva →) yhtiöineen 30 %, DI Gabriel
Geitlin 22 %. 1956 Nordström-konserni 41 %, 1965 83 %.
Sillinpyyntitoiminta omilla laivoilla päättyi 1953 ja kokonaan 1955, mutta
säilyketehtaat jatkoivat. Yhtiö luovutettiin konkurssiin 11.5.1967. Hangon
tehdas siirtyi uudelle Suomen Kalastus Oy:lle.
Loviisan tehdas oli 1967 myyty Formaliitti Oy:lle.
[PRH. Historiikit. Kansanvalistusseuran
kalenteri 1932 s. 77–86. Navis Fennica 3 s. 320. Laiva 3/2020 s. 24–34. Skärgård 2/2015 s. 58–65. Mainostaja 6/1936 s. 354. Silliviesti (lehti)
1937...39. Västra Nyland 16.4.1931 s. 6 (kaksi). Lisää: St s. 822. Stal s. 268; I
Hanko.]
© G. Kock

|