1924–
1939– 1945–
1960–
RAGNAR
NORDSTRÖM
Yrityshistoriallinen kronologia
G. Kock 2020
1894 Syntyy Loviisassa 16.1.
1912 Valmistuu kauppakoulusta ja saa ensimmäisen työpaikkansa konttoristina
loviisalaisessa laivanselvitys- ja ahtausliikkeessä A. Veltheimissä, ym.
1915–19 Jääkäripataljoona 27 Saksassa, vapaussota (menettää
käsivartensa 1918), Aunuksen Retkikunta. Kiinnostuu pysyvästi heimoaatteesta,
mikä näkyy myös varustamolipun väreissä.
1918 Carl Veltheim myy omistamansa tmi A. Veltheimin Anders Gjördingille.
1919 Huolintakeskuksen Turun päälliköksi.
1921 Naimisiin Nina Seisen kanssa, Laatokan Karjalasta. Kuolee 1975.
1921 John Nurmisen Danzigin päälliköksi.
1922 Uuden yhtiön Lovisa Stevedoring Co:n (Association-jäsen)
johtaja, muttei vielä omistaja.
1923 tekee osakesijoituksia, kuten
Suomen Kaoliiniin 16 %,
osake.
1923 1. lapsi Greta (puoliso Ole Oker-Blom),
1924 Brita (puoliso Lars (Lasse) Örö), 1926 Martti-Ragnar, 1929 Inga, 1931
kaksoset Immo-Ragnar ja Raimo-Ragnar, 1933 Veli-Ragnar.

OMISTAJAYRITTÄJÄKSI
1924 Ostaa Anders Gjördingilta A. Gjörding
-firman (josta tulee 1928
R. Nordström & Co),
Federations Stevedore in Lovisan
sekä puolet Lovisa Stevedoring Co:sta (1930 oy, nykyään lepäävä). Alussa rahoittajat ovat
mukana vähemmistöosakkaina.
1926 Ostaa Torsten Hornborgin kanssa
Gustaf Hambergs Successorin ja
Aug. Ljungqvist Shipsbrokerin (1930 oy).
1926 Ostaa Lovisa Ångfartygsin
osake-enemmistön, saaden siten 1. laivansa.
1927 Ostaa talon, jossa Veltheim oli asunut, kuva ↑. Nykyään
"Everstinlinna". Lisää ks. alhaalla.
1929 Ostaa Hornborgin osuudet Hambergissa, Ljungqvistissa ja Lovisa
Stevedoringissa sekä perustaa
Walkom
Stevedoring Co:n (Hambergin jatkaja) ja Walkom Magasinin.
1930 Tukee lapuanliikettä,
Ajan
Sanan hallitukseen, vastustaa kommunismia.
1930 Perustaa Lovisa Rederin,
josta tulee Yhtymän päävarustamo.
1931 Perustaa Loviisan Kalastuksen. 1. pyyntimatka Islannin vesille.
Aloittaa kalastusta myös Petsamosta käsin.
1932 Ostaa Petsamon Kalan (perustaja Gabriel Geitlin, 66.860) ja
perustaa
Loviisan Saha ja Tynnyrytehtaan.
1933 aloittavat Petsamon Öljy- ja Kalajauhotehdas sekä säilyketehdas Loviisassa.
1933 Lovisa-Wesijärvi Jernvägin hallitukseen.
1936 aloittaa yhdistynyt
Suomen Kalastus. Sen lukuisiin tytäryrityksiin liitetään myös
aputoiminiminä konepajat Mekano (Hanko
Tehtaanniemi) ja Nopa (Loviisa), jotka suorittavat korjauksia yhtymän laivoissa.
MAAILMANSODAN PYÖRTEISSÄ
1939 Ostaa Ainolan tilan Ylitorniossa evakuointipaikaksi.
1939–40 Järjestää armeijalle aseita Ruotsista, tukee
Wilh. Hilbertiä saksalaisten
aseiden hankinnassa, everstiluutnantiksi.
1939–45 Menettää sodan vuoksi 12 laivaa.
1940 Perustaa Liinahamarin Ahtaaja Stevedoren, Petsamo Shipbrokerin
ja Petsamo Stevedoringin sekä ostaa
M. Rauanheimo Laivahuolinnan
ja Thordénin ahtausyrityksen. Nordströmillä oli nyt hallussaan Petsamon kaikki laivojen
lastaus- ja purkaustyöt, kaikki laivausselvitykset ja 70 %
tavarahuolinnasta. Suurimmillaan hänellä oli siellä 1000 miestä.
Mutta kesän 1941 jälkeen Petsamo oli jatkosodan johdosta yksinomaan saksalaisten sotilaskäytössä.
1941 Ostaa Laivanvarustus Oulu Rederin (2 alusta; 1952 fuusio
Lovisa Rederihin).
1941 Ostaa Ab Maren (3 alusta, lak. 1951) ja Inha Laivan (1 alus, lak. 1944).
Molempien yhtiöiden toinen osakas on Wilh. Hilbert.
1941 Varakomentaja, Itä-Karjalan Sotilashallinto.
1942 Loviisan Kaupan omistajaksi.
1943 Osakkaaksi Loviisan Uuteen Kirjapainoon.
1943 Perustaa Nordström-Yhtymän Keskinäisen Vakuutusyhtiön (laivakasko; ks.
Pankavara).
1944 Omistaa 4000 ha maata, josta peltoa 65 ha.
1945–48 Tukholmassa Valpoa paossa Stella Polaris- ja
asekätkentäoperaatioiden vuoksi.
1946-leimaus.
PANOSTAA POHJOIS-SUOMEEN
1945 Ostaa Lapin
Jäädyttämön. Myydään 1972.
1945 Siirtää M. Rauanheimo Laivahuolinnan liiketoiminnan Kokkolaan
satamaoperaattoriksi. Ostaa 1954 Rodénin yhtiöt siellä.
1946–47 perustetaan Tornion Sementtivalimo ja koneagentuuri
Beram, Helsinki.
1949 Ostaa Wildfartin (ss Karl-Erik, ex Helmi L)
Liljestrandilta (fuusio 1951 Lovisa Rederihin).
1949 Perustaa Suomen Väriteollisuuden, Hanko (Granitin tehdas), 50/50 hollantilaisen
Pieter Schoen & Zoon NV:n kanssa.
1949 Vakuutusyhtiö Fennian suurin osakkeenomistaja
(Ole Oker-Blom johtok. pj:ksi), KOP:n 4. suurin 1,3 %:lla, Enso-Gutzeitin suuromistaja.
1949 Ostaa kokonaan Suomi Shippingin (lak. 1956), joka myös omistaa
Snellmaninkatu 16:n (ks.
Nikolainkatu),
missä konttori on. Mm. kalastusalukset
Zenita ja Zephyr. Tytäryhtiöt: Peite- ja Purjeteos, Uusi Laivatarpeiden
Kauppa, (Lindås Diesel Pääasioimisto).
1951–52 Perustaa Aavasaksan (uusi),
Länsi-Lapin Voiman ja Tengeliön Ylitornioon (vesivoimalaitoksia, tiilitehdas). Urho
Kekkonen on niissä pienosakas ja hänen veljensä Jussi mm. näiden N-yhtiöiden TJ.
Presidenteistä.
1954 Ostaa Rantapörhölän
(lohenkalastusta, Kemi). Fuusioidaan 2014.
1954 Loviisan Sanomain
suurin omistaja.
1953–55 Vastaanottaa Hollannista kaksi ensimmäistä
uudisrakennustaan. Ostaa 1. tankkilaivan (mt Inga). Fuusioi
Ab Caledonia Steamship
Co Oy:n Lovisa Rederihin.
1957 Omistaa 47 %
Loviisan Raudasta. Perustaa Oy Säilyketuonnin.
1957 Saa etukäteisvihjeen syyskuun devalvaatiosta, muttei hyödynnä tietoa.
1958–62 Linjaliikennettä Isosta-Britanniasta Guinean lahteen.
Toinen linja Suuriin Järviin.
1958 Myy rahoitusvaikeuksissaan Aavasaksa-yhtiöt Pohjolalle ja 1959
molemmat uudet aluksensa Finnlinesille.
1958 Laivasto suurimmillaan, Suomen toiseksi suurin, 17 omaa laivaa, yht. 94.000 dwt.
Yhteensä on eri laivoja ollut 59. Yhtymään on kuulunut lähes 60 eri yhtiötä
ja henkilökuntaa oli parhaimmillaan 1700.

VARUSTAMON TARINA PÄÄTTYY
1960 Myy rahoituspaineiden vuoksi Fennia-osakkeet
(5.1., 51 %, 800 Mmk) Teollisuusvakuutukselle sen
jälkeen, kun Fennia oli myöntänyt ylisuuria lainoja pääomistajalleen mm.
Lapin vesivoimalaitoksia varten.
1963 Ostaa huolintaliike Konttisen, Helsinki.
1960-luku. Lapin voimaloiden rakentaminen on tullut liian kalliiksi, ylittäen Yhtymän
talouden kantokyvyn. Vanhat rahtilaivat, etenkin
höyry-, olivat rahtitasojen normalisoitua tarvinneet epätaloudellisen suuren miehityksen,
mutta uudisrakennusohjelma saattoi olla ylimitoitettu. Nordströminkin olisi
kai pitänyt siirtyä linjaliikenteeseen, mutta pysyi metsäteollisuustuotteiden sopimus-
ja hakurahtirahtivarustamona.
1965 Uusi pääkonttorirakennus valmistuu, kuva.
1966 (syyskuu) KOP ottaa Yhtymän
hoidon haltuunsa ja nimittää TJ:n.
Laivojen uudisrakennukset Japanissa peruutetaan. 72-vuotias Nordström
painostetaan eläkkeelle.
1967 Suomen Väriteollisuus myydään
Schildt & Hallbergille.
Uusi devalvaatiotappio
Vaasa Providerin ostoon liittyen.
1967–68 Matkustajaliikennekokeilu Ykspihlaja–Skellefteå (ms
Coccolita, ms Oulutar).
1970 (29.12.) KOP myy saataviensa panttina omistukseensa tulleet emoyhtiön
RN & Co:n (vanha) osakkeet
(98 %) laivoineen Enso-Gutzeitille, joka muuttaa nimen
Enso-Charteringiksi. Fuusioidaan E-G:hen
1975. Finnlines jatkaa liiketoiminnan.
1982 Ragnar Nordström kuolee Loviisassa 25.12. 88-vuotiaana.
EPILOGI
1964 Veli-Ragnar Nordström katsoo parhaaksi lähteä omille teilleen
ja perustaa konttilaivaoperaattorit
Oy AA-Lines Ab:n
(vuokraa ms Hildefelderin) ja 1966 Containerships Ltd Oy:n (vanhin, ei
omia laivoja). Hän omistaa myös Container Finance Ltd Oy:n. Poika
(Veli-)Kimmo sisaruksineen jatkaa, kunnes Containerships 2018 myydään ulkomaille.
1969 Immo-Ragnar ja Raimo-Ragnar perustavat Meri Shipping Company
Oy:n, joka omistaa ensimmäisen Suomeen rekisteröidyn konttialuksen, ms
Katrinan. Konkurssiin 1982.
1971 Nordström-suvun omistukseen jääneet N-yhtiöt, jotka eivät
olleet varustamoita, siirretään uuteen perheyhtiöön R. Nordström & Co:hon,
joka edelleen toimii. M. Rauanheimo
(Kokkola) myydään 1983.
2018 Ns. Everstinlinna (ks. 1927 ↑) myydään
Kiinteistö Oy Petsamo
Stevedoringina yhtiöitettynä Gretan pojanpojalle, Loviisan
kaupunginjohtajalle Jan D. Oker-Blomille.
Lähellä sijaitseva Carl Veltheimin myöhempi asuintalo, Villa Veltheim, on
(2019) Veli-Ragnarin lasten hallussa.
Yhtymän entisestä pääkonttorista taas
on tehty asuintalo.
[PRH. Historiikit. Loviisan kaupungin historia (1995) s. 259–264.]
www.porssitieto.fi/kirjoitus/nordstrom.shtml
|