POISTUNEET PÖRSSIYHTIÖT
Yhtiöesitysten 1912–72 hakemisto.
www.porssitieto.fi  CC-lisenssit.


Uudenkaupungin Valtamerilaiva Osakeyhtiö

Per. 1918, lak*.

Valtameriliikennettä Etelä-Amerikkaan rahtilaivoilla. Varustamolla oli osuuksia tai omistuksia seuraavassa neljässä aluksessa: teräsfregatit (purjealuksia) Kensington, Port Patrick (kuva ↓↓) ja Windsor Park. Varustamo perustettiin ostamaan kolme viimeksi mainittua, koska Uudenkaupungin Laiva-Oy ei niitä ostanut.

Yhtiön neljäs alus, 1896 rak. ss Valtameri, entinen ss Hermonthis (kuva ↓), oli Suomen suurimpia aluksia, 7100 dwt. Se ostettiin Ruotsista kesällä 1919 ja peruskorjattiin, hinta yht. 21,5 Mmk, mutta myytiin 1920.

Yhtiön perustaminen. TJ Emil Wilhelm Hellsten. Vuoden 1919 tilinpäätös osoitti voittoa 2,3 Mmk taseen ollessa 21,5 Mmk; osinkona maksettiin 25 % [Pörssi].

s/s Valtameri

Pörssilista 14.4.1920–14.4.1921. Pörssi oli hylännyt yhtiön ensimmäisen hakemuksen päästä listalle, koska sillä ei ollut esittää yhtään täyden tilikauden tilinpäätöstä. Osaketta vaihdettiin runsaasti, mutta kurssi oli koko ajan rajussa laskussa: 2400 mk:sta 85 mk:aan.

8000 os. à 1000 mk, op. 8 Mmk. 1919 (päätös 27.1.1919) op. korotettu 9 Mmk:aan, toisen tiedon mukaan 10 Mmk:aan. Tammikuussa 1921 varustamo anoi, turhaan, valtiolta 6 Mmk:n lainan ss Valtameren hinnan loppuerän maksamiseksi. Yhtiön tarkoituksena oli ollut emittoida 6000 uutta os., mutta rahtien laskun ja maan kiristyneen rahoitustilanteen vuoksi tämä anti ei onnistunut. [Mercator 4, 13 ja 16/1921.] Osakekirja (litterat erivärisiä).

Osakkaina olivat mm. Knut Wallin, Juho Saarinen, Johannes Arvid Malén, Karl Erholm ja Hugo Wasz. 1917 per. em. Uudenkaupungin Laiva-Oy:llä oli osittain samat omistajat ja johtajat.

Uudenkaupungin Valtamerilaiva Oy joutui luovuttamaan omaisuutensa konkurssiin, hakemus 13.4.1921, tuomio 26.9.1921. Pääsyy oli ss Valtameren osto hetkenä, jolloin tonniston hinta oli huipussa, mutta rahtien lasku jo alkamassa. Taseessa varustamon varat (4 laivaa) olivat 14,8 Mmk ja velat 22,4 Mmk [Mercator 16/1921]. Laivat huutokaupattiin 1922.

Uudenkaupungin kaupunginviskaali kirjoitti 11.2.1930 Turun ja Porin läänin maaherralle: "Viitaten maaherranviraston päätökseen viimeksi kuluneen joulukuun 7 päivältä N:o 24495 ja sitä seuranneeseen jäljennökseen Kauppa- ja Teollisuusministeriön Kaupparekisteritoimiston kirjeestä viimeksi kuluneen marraskuun 29 päivältä N:o 45 jonka mukaan Uudenkaupungin Valtamerilaiva Osakeyhtiön johtokunta on asetettava syytteeseen yhtiön omaisuus- sekä voitto- ja tappiotaseen jäljennöksen jättämisen laiminlyönnistä Kauppa- ja Teollisuusministeriön Kaupparekisteritoimistoon saan kunnioittavammin Herra Maaherralle ilmoittaa, että mainittua toiminimeä ei ole enään olemassa vaan on se tehnyt konkurssin joka konkurssituomio on annettu syyskuun 26 päivänä 1921." [Kans.ark./PRH]

[PRH. Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista s. 22 ja 86–87. Uudenkaupungin historia IV s. 318 ja V s. 162. K&S s. 144. Yhtiön kaupparekisteriasiakirjat ovat kateissa PRH/KA:ssa.]

© G. Kock

purjelaiva s/v Port Patrick