|
Uudenkaupungin Valtamerilaiva OsakeyhtiöPer. 1918, lak*.Valtameriliikennettä Etelä-Amerikkaan rahtilaivoilla. Varustamolla oli osuuksia tai omistuksia seuraavassa neljässä aluksessa: teräsfregatit (purjealuksia) Kensington, Port Patrick (kuva ↓↓) ja Windsor Park. Varustamo perustettiin ostamaan kolme viimeksi mainittua, koska Uudenkaupungin Laiva-Oy ei niitä ostanut. Yhtiön neljäs alus, 1896 rak. ss Valtameri, entinen ss Hermonthis (kuva ↓), oli Suomen suurimpia aluksia, 7100 dwt. Se ostettiin Ruotsista kesällä 1919 ja peruskorjattiin, hinta yht. 21,5 Mmk, mutta myytiin 1920. Yhtiön perustaminen. TJ Emil Wilhelm Hellsten. Vuoden 1919 tilinpäätös osoitti voittoa 2,3 Mmk taseen ollessa 21,5 Mmk; osinkona maksettiin 25 % [Pörssi]. ![]()
Pörssilista 14.4.1920–14.4.1921.
Pörssi oli hylännyt yhtiön ensimmäisen hakemuksen päästä listalle, koska
sillä ei ollut esittää yhtään täyden tilikauden tilinpäätöstä. Osaketta
vaihdettiin runsaasti, mutta kurssi oli koko ajan rajussa laskussa: 2400
mk:sta 85 mk:aan. Uudenkaupungin kaupunginviskaali kirjoitti 11.2.1930 Turun ja Porin läänin maaherralle: "Viitaten maaherranviraston päätökseen viimeksi kuluneen joulukuun 7 päivältä N:o 24495 ja sitä seuranneeseen jäljennökseen Kauppa- ja Teollisuusministeriön Kaupparekisteritoimiston kirjeestä viimeksi kuluneen marraskuun 29 päivältä N:o 45 jonka mukaan Uudenkaupungin Valtamerilaiva Osakeyhtiön johtokunta on asetettava syytteeseen yhtiön omaisuus- sekä voitto- ja tappiotaseen jäljennöksen jättämisen laiminlyönnistä Kauppa- ja Teollisuusministeriön Kaupparekisteritoimistoon saan kunnioittavammin Herra Maaherralle ilmoittaa, että mainittua toiminimeä ei ole enään olemassa vaan on se tehnyt konkurssin joka konkurssituomio on annettu syyskuun 26 päivänä 1921." [Kans.ark./PRH]
[PRH. Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista s. 22
ja 86–87. Uudenkaupungin historia IV s. 318 ja V s. 162. K&S s. 144. Yhtiön
kaupparekisteriasiakirjat ovat kateissa PRH/KA:ssa.] |