Ångbåts Aktiebolaget Åland
Per. 1876 (5.777), toimii.
Matkustajavarustamon
pääreitti oli Turku–Maarianhamina.
Yhtiön höyrylaivat olivat
Åland (I) 1875–1941,
Sven Dufva 1876–1918 (reitti
Helsinki–Viipuri, punaiset räjäyttivät 12.4.1918), Åland II 1929–59,
Ålands Express* 1936–40, Porthan 1937–44, Viola 1941–54, Åland III 1948–52
ja Åland (II) 1948–59 sekä moottorilaivat
von Konow 1948–75, Snäckö
1953–54, Winga* 1954–76 ja Nyhamn 1960–71.
Yhtiö oli jo 1917 Suomen vanhin varustamo. Vrt. Höyrylaivaosakeyhtiö
Mariehamn.
*ms Winga oli entinen ss Ålands Express.
Pitkäaikainen osoite Linnankatu 33 (vrt.
Slottsgatan 33), Turku.
TJ 1933–69 Fritz Albion Westerlund
(1899–1969). Hän oli 1955 myös toteutumattoman Autolautta Oy:n TJ. Liikevaihto 3,0 Mmk 1939, henkilökunta 8 + laivojen 49.
1969 13 työntekijää, joista 9 laivoilla. Sai 1952 6 Mmk valtionapua. 1943 yhtiö osti Suomen
Meriliiketoimiston. 11.398 matkustajaa 1958, 3293 1965.
540 os. ā 500 mk, 1928 op. 1620 os. (R 1:2), 1931 2400, 1936 3200, 1948 na. 1000 mk, 1951
4800, 1984 na. 3,15 mk (na. ja op. alennettu kertyneillä tappioilla). Ei os.
vertailuarvoa ainakaan 2010
jälkeen. Ei lunastus-§.
Osakekirja
2
3.

Alussa hajaomistuksessa. Vähitellen Fredriksonit (Arthur F., August F.,
Ingrid F. ja tukkukauppa Oy A. M. Fredrikson Ab) nousivat suurimmaksi,
esim. 1924 yht. 22 %, 1928 47 %. 1929 Arthur Fredrikson Ingrid-vaimoineen
yht. 49 %. 1943 yhtiön TJ Fritz A. Westerlund 21 % (1947 38 %), Ingrid F.
10 %. 1961 Fritz A. W. 54 %.
Rolf Alander (s. 1936, Avomeri Oy TJ) hankki
itselleen 1970-luvun alusta lähtien varustamon osake-enemmistön, omistaen
esim. 1981 81 %. 1983 Saila Alander 81 %.
1999 Saila ja Rolf Alander
lahjoittivat kaikki omistamansa Höyrylaiva Oy Ålandin osakkeet (81 %) Uudenkaupungin
merihistoriallinen yhdistys ry:lle, joka 2005 omisti 73 %.
2010: Mainittu yhdistys myy osakekirjoja (myös
ei-jäsenille) kiinteään hintaan: 35 €/osake. Yhden osakkeen osakekirjojen lisäksi saatavana on myös 10 osakkeen
kirjoja (yleisväritys ruskea) ā 45 €. Kehys +10 €. Yhteystiedot: Ismo Hämäläinen
ismo.mj miukumauku gmail.com.
Yhtiökokous, osakerekisteri
2.
Sodan jälkeen Ålandin alukset olivat vanhanaikaisia ja perinnerikkaan
varustamon toiminnan volyymi kutistui kutistumisestaan, ks.
tilinpäätöslukuja alla. Kun viimeinen alus oli myyty 1976 alussa taseessa
ei enää ollut paljon jäljellä. Pieni osakepääomakin oli suurimmaksi osaksi
syöty.
Silja Linen moderni autolautta oli aloittanut 1961 reitillä Turku–Maarianhamina–Norrtälje.
Ångbåts Ab Ålandilla ei ollut rahoituksellisia edellytyksia kilpailla
Siljan ja maakuntalauttojen kanssa ja myi viimeisen laivansa talvella 1976.
Liikennöinnin päättyttyä 1975 yhtiö toimi muutaman vuoden kahden
hinaajavarustamon meklarina. Yhtiö on siis kuitenkin edelleen olemassa, mutta
vailla liiketoimintaa.

[PRH. Historiikit. Westerlund Färjefart (2012) s. 133–151. Ångbåtssjöfart i Åbo III s. 305–20.
Navis Fennica 2 s. 127–133. Turun saariston
höyrylaivaliikenne s. 271 ja 281. Uppslagsverket Finland 5 s. 541. Montin
Skärgårdsångaren och passagerarna kring Ångbåts Ab Åland 1875–1975
Budkavlen 69 (1990) s. 47–62. Åland 20.7.1935 s. 2. ÅU 20.7.1935 s. 3, 21.7.1945 s. 3, 25.4.1950 s. 3 ja
24.11.1984 s. 20–21. Hbl 24.10.1969 s. 8. Connell 4 s. 129–131.
Yhtiön arkisto on Åbo Akademissä.]
Š G. Kock

|