TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n luetteloon 1865–1912 per. oy:stä. Lak*. CC-lisenssit.


Ångfartygs Aktiebolaget Bore

Höyrylaiva Oy Bore Per. 1898, lak. 1979.

Henkilöliikennevarustamo vuoteen 1980, etenkin linjalla Turku–Tukholma, 1924 lähtien myös rahtialuksia ja myöh. autolauttoja. Useimpien laivojen nimenä oli Bore. Linnankatu 36, kartta. Bore: pohjantuulen ja talvimyrskyjen haltija (kreik. bōreas).

Fuusio 1924 Ångfartygs Ab Transito. Bore omisti 50 % Oy Suomen Etelä-Amerikan linjasta (entinen Atlanta) 1926/33–65. 1958 perustettiin matkustajaliikennettä varten Oy Siljavarustamo (Oy Silja Line Ab), osuus 1/3. Ks. myös Jaakon Linja Oy.

Hans von Rettig 500 os. à 1000 mk, 1903* op. 819 os., 192x 1119, 1926 2000, 1941 20.000 (R 1:9), 1950 100.000 os., 1956 op. 25.000 os. à 5000 mk, ... . Osakekirja.

*ss Bore II:n hankinnan rahoittamiseksi. Osakeanti oli alkanut jo 1899.

Tmi C. M. Dahlström 20 % (Dahlström sukupuu), Gustaf Adolf Lindblom npi 12 %, Fredric von Rettig 10 %. 1926 Hans von Rettig (1894–1979, kuva ↑) 78 %, 1937 86 %, 1946 93 %. 1978 Oy Seabulk Line Ab (von Rettigit, myöh. nimi Oy Bore Line Ab, 244.080) 98 %. von Rettig -sukupuu.

Höyrylaiva Oy Bore 1978 otsikon varustamo fuusioitiin em. emoyhtiöönsä. Rettig-konserni jatkoi laivojen omistajana. 2007 Bore, Engship ja Husell yhdistyivät. 2011 aloitti ro-ro -varustamo Bore Oy Ab, jonka Rettig Group Oy Ab myi Spliethoff's Bevrachtingskantoor BV:lle 6.2016.

[PRH. Historiikit. Gångna tiders maritima märkesmän i sjöfartsstaden Åbo s. 87–117 (Hans von Rettig). Navis Fennica 2 s. 136 ym. Tiden 40–41/1913 s. 444. ÅU 19.3.1927 s. 5. Lisää:
H Tku-PK s. 57, Tif s. 705; II Turku.]

© G. Kock

Bore, tulitikkuetiketti