|
Österbottniska Ångfartygs Aktie BolagPer. 1857, lak. 1876. Kotipaikka siirrettiin 1861 Turusta Poriin.Varustamon neljä alusta olivat matkustajaliikenteessä mm. Tukholma–Turku–Helsinki–Pietari -linjalla. Yhtiö sai 150.000 mk valtionlainan. Lehti 2. Lisää. 2000 os. ā 100 rpl. h. (= 400 mk). 1859 ainakin valmisteltiin 1000 etuoik. os. ā 100 r antia. 1866 op. 2000 os. ā 400 mk. Osakekirja. Osake noteerattiin 1863–(1875). Turkulaiset merkitsivät kolmanneksen osakekannasta. 1861 J. W. Lillja oli omistanut 112 os. ja 1869 Per Ithimæus 120. 1876 mkp. J. G. Wallin oli 230 osakkeella suurin läsnäolevista osakkaista. Varustamolla oli vaikeuksia ja eri maanosien omistajat olivat erimielisiä. 20.8.1874 ss Österbottenilla syttyi tulipalo ja ihmishenkiä menetettiin. Laiva myytiin. ss Grefve Berg myytiin 15.5.1875 (ks. Trafik sekä Satakunta) ja ss Suomi 13.4.1876. Yhtiökokouksessa 4.3.1876 yhtiö päätettiin purkaa. [Porin kaupungin historia III s. 153–6. Porin kaupungin historia (1899) s. 438. Schybergson (1964) s. 120. Ångbåtssjöfart i Åbo III s. 140–176. Navis Fennica 2 s. 49. Höyrylaivalla Tallinnaan s. 47 54.] Š G. Kock |