G. Kock  ©  3.2012
Yhteystiedot ja  
 

ÅNGFARTYGET ÖRNSKÖLD

vanha osakekirja höyrylaiva Örnsköld Karlskronavarvetilla 1839 rakennettu puurunkoinen siipirataslaiva Örnsköld ostettiin touko-kesäkuun vaihteessa 1856 Ruotsista. Hinta oli 18.000 hopearuplaa ja myyjä Norrländska Ångfartygsbolaget. Ostajat olivat olleet Åbo Nya Ångfartygsbolagin osakkaita. Myöhemmässä huutokauppailmoituksessa (31.8.1858) on tietoja aluksesta: kaksi 40 hv höyrykonetta, pituus vesilinjalla 35 m, enimmäissyväys 2,7 m, 360 matkustajaa, 48 nukkumapaikkaa, kantavuus 2.100 kg lastia. Lisää aluksesta: turkusteamers.com

Laiva kulki viikoittain mm. reitillä Helsinki–Turku–Tukholma. Reitti oli sama seuraavana purjehduskautena 1857. 16.3.1858 ilmoitettiin reitin tulevan olemaan edelleen sama, mutta että laiva mahdollisesti tullaan myymään. 29.3.1858 lehdessä olikin myynti-ilmoitus. Kauppias Abraham Kingelin nuoremman johdolla oleva uusi, po. osakekirjan varustamoyhtiö osti ilmeisesti silloin laivan. Se pantiin nyt reitille Helsinki–Viipuri–Pietari.

Jo syksyllä 1856 oli tilattu uusi rautarunkoinen alus korvaamaan vanha ja pieni Örnsköld Ruotsin liikenteessä. Uusi siipiratasalus luovutettiin 5.8.1858 ja sai nimekseen ss Aura. (1986 Suomen posti julkaisi postimerkin ss Auran kuvalla.)

Seuraavana vuonna Kingelin kuoli ja ss Örnsköld tuli taas myyntiin. Vapaaehtoinen huutokauppa pidettiin 8.9.1859 Turussa. Ostajaksi ilmoitettiin Hampus Julius Oldenburg, Pori. Yhtiö todennäköisesti lakkasi tällöin. Seuraavana purjehduskautena tiedetään omistajan olleen kauppias Abraham Oldenburg Helsingistä. Uusi pääreitti oli Helsinki–Rääveli–Pietari. Alus oli ollut peruskorjattavana Tukholmassa ja sen liikennöinti alkoi siksi vasta 28.6.1860.

Lähestyessään Haminaa ss Örnsköld ajautui 17.7.1860 karille Kuuttinki-saaren itäpuolella. Laiva hätäajettiin rantaa kohti, mutta se upposi nopeasti ja vain keula jäi vedenpinnan yläpuolella. Kaikki matkustajat pelastettiin, mutta lasti (puuvillakankaita ja -lankaa, kaasuputkia) jäi mereen, josta syystä Viipurin kaupunkikaasuverkon valmistuminen viivästyi. 11.9.1860 hylky yritettiin huutokaupata ja 8.3.1862 tehtiin vielä uusi myyntiyritys. Aluksen sanottiin olleen vakuutettu, mutta 1863 Abraham Oldenburg meni konkurssiin. Hylyn jäännökset löydettiin uudestaan 2010.

3.3.2012 myytiin huutokaupassa Turussa Ångfartyget Örnsköld -yhtiön osakekirja no. 9 vasarahintaan 1.600 € (provisioineen 1.872 €), mikä on skripofiliakohteiden suomalainen ennätys. Ennen sitä tämä osakekirja oli ollut tuntematon. Osakekirja on päivätty Turussa 26.3.1858 ja sen merkitsijä on Abraham Kingelin (nuorempi). Hän omisti luultavasti enemmänkin näitä osakkeita. Osakekirjaan painetun yhtiöjärjestyksen mukaan varustamolla oli kaikkiaan 25 osaketta, eikä nimellisarvoa ollut. Tämän lisäksi ei myöskään ollut esim. kiinteätä osakepääomaa.

Yhtiöjärjestys on muutenkin niin alkeellinen, että rajavastuuyhtiöstä ei oikein voitaisi puhua. Pikemminkin kysymys oli avoimesta yhtiöstä (laivanisännistöyhtiö). Osake oli kuitenkin siirrettävissä (lunastuspykälä), ja kauppaa käytiin, vaikkakin näköjään laimeasti. Tällaisia yhden laivan varustamo-"osakeyhtiöitä" oli muitakin tähän aikaan – tämän myynti-ilmoituksen (1859) osakeyhtiöistä useat ovat tuntemattomia. Mutta koska osakeyhtiöasetus tuli vasta 1864 ja Örnsköldin arvopaperissa sanotaan että se on osakekirja, hyväksykäämme perustajien tarkoitusta. Ks. myös täällä.

Mustalla painetun osakekirjan ulkonäkö on yksinkertainen. Vinjetti on mahdollisesti vain kirjapainon vakiokuvake. Ensimmäisen sivun alapuolisko ja koko toinen sivu täyttyy yhtiöjärjestyksen tekstillä. Kohde on luultavasti kuulunut Kingelinin arkistoon, josta papereita on tullut markkinoille jo vuosikymmeniä sitten. Tämän artikkelin valokuvat ovat Jorma Pellisen ottamia.
 

Tämän sivun web-osoite on
www.porssitieto.fi/kirjoitus/ornskold.html
Luettelo erikoisartikkeleistamme.  —  Suomen kaikki osakeyhtiöt 1762–1912.
Kaivopuiston keilarata.  —  Kaikki keräilyosakekirjat.  —  Lakanneet pörssiyhtiöt.