ÅNGFARTYGET ÖRNSKÖLD
Karlskronavarvetilla 1839 rak. tammirunkoinen siipirataslaiva Örnsköld
ostettiin touko-kesäkuun vaihteessa 1856 Ruotsista. Hinta oli 18.000 hopearuplaa ja myyjä Norrländska Ångfartygsbolaget.
Ostajat olivat olleet Åbo Nya Ångfartygsbolagin osakkaita. Myöhemmässä
huutokauppailmoituksessa
(31.8.1858) on tietoja aluksesta: kaksi 40 hv
höyrykonetta, pituus vesilinjalla 35 m, enimmäissyväys 2,7 m, 360 matkustajaa, 48
nukkumapaikkaa, kantavuus 2.100 kg lastia. Lisää aluksesta:
turkusteamers.com
Laiva kulki viikoittain mm. reitillä Helsinki–Turku–Tukholma. Reitti oli sama
seuraavana purjehduskautena 1857.
16.3.1858 ilmoitettiin reitin tulevan olemaan edelleen sama, mutta että
laiva mahdollisesti tullaan myymään. 29.3.1858
lehdessä olikin myynti-ilmoitus. Kauppias Abraham Kingelin nuoremman johdolla oleva uusi, po. osakekirjan varustamoyhtiö osti
ilmeisesti silloin laivan. Se pantiin nyt
reitille Helsinki–Viipuri–Pietari.
Jo syksyllä 1856 oli tilattu uusi rautarunkoinen alus korvaamaan vanhan ja pienen
Örnsköldin Ruotsin liikenteessä. Uusi siipiratasalus luovutettiin 5.8.1858 ja sai
nimekseen ss Aura. (1986 Suomen posti julkaisi postimerkin ss Auran kuvalla.)
Seuraavana vuonna Kingelin kuoli ja ss Örnsköld tuli taas myyntiin. Vapaaehtoinen
huutokauppa
pidettiin 8.9.1859 Turussa. Ostajaksi ilmoitettiin Hampus Julius Oldenburg, Pori.
Otsikon yhtiö todennäköisesti lakkasi tällöin. Seuraavana purjehduskautena tiedetään omistajan
olleen kauppias Abraham Oldenburg Helsingistä. Uusi pääreitti oli
Helsinki–Rääveli–Pietari. Alus oli ollut peruskorjattavana Tukholmassa ja sen
liikennöinti alkoi siksi vasta 28.6.1860.
Lähestyessään Haminaa ss Örnsköld
ajautui 17.7.1860 karille
Kuuttinki-saaren itäpuolella. Laiva hätäajettiin rantaa kohti,
mutta se upposi nopeasti ja vain keula jäi vedenpinnan yläpuolella.
Kaikki matkustajat pelastettiin, mutta lasti (puuvillakankaita ja -lankaa,
kaasuputkia) jäi mereen, josta syystä Viipurin kaupunkikaasuverkon valmistuminen viivästyi.
11.9.1860 hylky yritettiin huutokaupata
ja 8.3.1862 tehtiin vielä uusi myyntiyritys.
Aluksen sanottiin olleen vakuutettu, mutta 1863
Abraham Oldenburg meni konkurssiin. Hylyn jäännökset löydettiin uudestaan 2010.
3.3.2012 myytiin huutokaupassa Turussa Ångfartyget Örnsköld -yhtiön
osakekirja no. 9 vasarahintaan 1600 € (provisioineen 1872 €),
mikä on skripofiliakohteiden suomalainen ennätys. Ennen sitä tämä
osakekirja oli ollut tuntematon. Osakekirja on
päivätty Turussa 26.3.1858 ja sen merkitsijä on Abraham Kingelin (nuorempi). Osakekirjaan painetun yhtiöjärjestyksen mukaan
varustamolla oli kaikkiaan 25 osaketta, eikä nimellisarvoa ollut. Toisen
lähteen mukaan osakkaita oli 26, kullakin 1 osake. Tämän
lisäksi ei myöskään ollut esimerkiksi kiinteätä osakepääomaa.
Yhtiöjärjestys on muutenkin niin alkeellinen, että rajavastuuyhtiöstä ei
oikein voitaisi puhua. Pikemminkin kysymys oli avoimesta yhtiöstä (laivanisännistöyhtiö). Osake oli
kuitenkin siirrettävissä (lunastus-§), ja
kauppaa käytiin, vaikkakin
näköjään laimeasti. Tällaisia yhden laivan varustamo-"osakeyhtiöitä" oli
muitakin tähän aikaan –
tämän myynti-ilmoituksen (1859)
osakeyhtiöistä useat ovat tuntemattomia. Mutta
koska osakeyhtiöasetus tuli vasta 1864 ja Örnsköldin arvopaperissa sanotaan että se on
osakekirja, hyväksykäämme perustajien tarkoitusta. Ks. myös
täällä.
Mustalla painetun osakekirjan ulkonäkö on yksinkertainen.
Vinjetti on mahdollisesti
vain kirjapainon vakiokuvake. Ensimmäisen sivun alapuolisko ja koko toinen
sivu täyttyy yhtiöjärjestyksen tekstillä. Kohde on luultavasti kuulunut
Kingelinin arkistoon, josta papereita on tullut markkinoille jo
vuosikymmeniä sitten. Tämän artikkelin valokuvat ovat Jorma Pellisen
ottamia.
[Ångbåtssjöfart i Åbo III s. 82–88.]
Luettelo erikoisartikkeleistamme. —
Suomen kaikki osakeyhtiöt 1762–1912. —
Kaivopuiston keilarata. —
Kaikki keräilyosakekirjat. —
Lakanneet pörssiyhtiöt.
Tämän sivun
web-osoite on
www.porssitieto.fi/kirjoitus/ornskold.html
|