TÄYDENTÄVIÄ YHTIÖTIETOJA
www.porssitieto.fi:n erikoisluetteloon Suomen keräilyosakekirjoista. Katso sen johdantoaLak*Osakekirjakeräilystä.


Oy Ares Ab

Oy Ares Ab Per. oy 1928, lak. 1951. Edelt. 1923 per. t:mi no. 49.119, jonka oy osti.

Keksijä, ins. Ernst Pohjanpalo (1888–1983) perusti Oy Ares Ab:n edeltäjän toiminimenä 1923, joka silloin osti Sirpalesaaren rakennukset.

1900 saaressa oli aloittanut Strix Tehdasosakeyhtiön teknokemiallinen tehdas. 1905 Erkko & Markoff osti rakennukset moottoritehdastaan varten. Se muuttui 1907 oy:ksi Helsingin Moottoritehdas Oy, ks. sitä. Konkurssiin 1908.

Seuraavaksi Sirpalesaaren vuokrasi Ky E. A. Reine & Co  (konk. 1910), John Sjöblom, J. V. Nummelin sekä Järvisen Veneveistämö. 1916 sinne tuli Konepaja Herkules Oy, jonka päätoimipaikka oli Hakaniemenranta.

Ares valmisti Sirpalesaaressa 2 3 4 5 (Merisatama, Hki) lukuisia eri vene-, maa- ja voimalaitosmoottoreita erityisesti merivartiostolle sekä moottoriveneitä; ilmoitus. 1939 liikevaihto 5,5 Mmk, henkilök. 60. Pohjanpalolle oli myönnetty 7 patenttia; ks. myös Ab Carborator Oy.

1200 os. à 1000 mk, 1946 op. 2400 os. Osakekirja.

Perustajat: yhtiön TJ Ernst Pohjanpalo 33 %, Jalo N. Syvähuoko 25 %, Sanfrid Leonard Friis 25 %. 1940 osakkaiksi tulivat mm. Yrjö Pulkkinen 23 % ja Suomivalimo 20 %, joka 1942 myi Lokomo Oy:lle. 1942 myös Armas Toivo Nikander osti 20 %. 1945 Pohjanpalo omisti vielä 15 %, mutta 1941 hän oli siirtynyt VR:n palvelukseen.

Gustaf Wrede 1945 Gustaf Wrede (1889–1958, kuva →) osti 23 %. Hän oli yhtiön TJ 1945–50. 1946 lähtien Wrede omisti 80 % ja Eric Danskanen 20 %.

1948 Ares myi koko Sirpalasaaren teollisuuslaitoksensa kaupungille kannattamattomuuden vuoksi, lisää siitä. Koska uutta tehdaspaikkaa ei ollut löytynyt, eikä toimintaa ollut, päätettiin 1950 purkaa yhtiö. Vuosihaaste 9.11.1950.

Saari ml. yksi vanhoista tehdasrakennuksista on v:sta 1963 Suomalaisen Pursiseuran käytössä.

Ares, sodan jumala, oli Heran ja Zeuksen poika. Pohjanpalo oli aik. ollut patruunatehtaan tekn. johtaja.

[Lisää: Stk IV s. 36; Teknill. Aikakauslehti 20/1963.]