|
Eestaas Oy![]() 1985 varustamo osti suunniteltua Afrikan maiden kanssa käytävää Reilua kauppaa varten teräsrunkoisen Estelle (kuva 2 ↓) -hiekkalaivan, entinen troolarin (53 m, rak. 1922) Mikael Lindelliltä 200.000 mk:lla. Alus kunnostettiin ja muutettiin purjelaivaksi apukoneineen ja valmistui 1996. Miehistö 15. Sen operaattorina toimi Uusi Tuuli ry vuoteen 2010. 1989 liikevaihto 11.000 mk, tase 63.000 mk, josta sv Estelle 59.000 mk. 2018 taseen loppusumma oli 15.500 €, josta saamiset 13.400 € ja jäljellä oleva op. 13.711,50 €, ei liikevaihtoa. Hall. pj. Wellu Koivisto. ![]() Lukuisia osakeanteja, esim. 2000 sai merkitä os. 5 os. erissä hintaan à 20 €. 1989 op. 150 A- (20 ääntä) ja 4104 B-os. à 100 mk, 1996 500 A ja 7804 B, 1999 500 A ja 8588 B. 2001 500 A ja 8696 B, 2019 op. alennettu 25.000 €:oon. Os. vertailuarvo 0,007 €. Ei saa jakaa osinkoa. A:lla lunastus-§. Osakekirja. Alussa 700 osakkeenomistajaa. 1991 Uusi Tuuli ry 6 % (41 % äänistä, omistaa kaikki A-os.), 2019 24 (62) %. Laiva kävi kerran Angolassa 2002, mutta suunniteltu kauppaliikenne ei juuri toteutunut. Sv Estelle myytiin* Ruotsiin 1.6.2012. Eestaas Oy:llä ei ole enää liiketoimintaa. Yhtiön purkautuessa sen netto-omaisuus luovutetaan yhteisölle. [PRH. Historiikit.] © G. Kock
*Ostaja Northern Breeze
AB (Ship to Gaza Sweden -järjestö) on maksanut kauppahinnasta pääosan, 70.000 €. Myynnin jälkeen
Suomen lipun alla oleva alus yritti kapteeninaan Mika Jämiä 10.2012 murtaa Gazan merisaartoa, mutta
otettiin takavarikkoon
Israeliin (Ashdod). Takavarikko päättyi 2016, mutta laiva on jäänyt
Ashdodiin (2023). |