|
Pohjolan Höyrylaiva Oy - Northern Steamship Co Ltd![]() Hakurahti- ja matkustajalaivavarustamo. Omisti 1940–59 7 rahtihöyrylaivaa ja 1 hinaajan (Adolf, Hermes, Hermes (II), Mercur, Mercur (II), Mercur (III), Norby; Salvator) ja 1942–51 6 matkustajahöyrylaivaa (Adolf, Barö, Barö (II, ex Leppävirta I uusi ↓), Hangö, Porkala, Toimi). Matkustajalaivat liikennöivät ainakin saaristoreitillä Helsinki–Hanko–Turku. Varustamo kilpaili Ångbåts Aktiebolaget Ålandin kanssa. ![]() Unioninkatu 24 A. TJ mkp. Onnar Sigfrid Nylund (1896–1959, kuva ↑). 1940 liikevaihto 8,3 Mmk, henkilökunta 38. Sisar/tytäryhtiöitä: Iniö, Korpo, Pargas, Pohjolan Laivaus Oy - Northern Shipping Ltd (fuusioitu 1955 otsikon yhtiöön, joka omisti 27 % ja Nylund 35 %), Northern Chartering Oy. 1500 os. à 1000 mk, 1942 op. 3000 os., 1951 4500, 1956 6040, 1957 7000. Osakekirja. S.L.A. Ltd (Lontoo, Sea-Land-Air Transport Limited, vrt. Liljestrand) 30 %. 1955 O. S. Nylund 25 %. 1957 Nylund 31 %. Konkurssiin 10.7.1959. [PRH. Westerlund Färjefart (2012) s. 138. Navis Fennica 2 s. 174 ja 243. Varustamon asiakirjoja on Suomen merimuseossa.] © G. Kock |